Khamis, 4 Disember 2008

GERAK USAHAWAN MESIR DAN REALITI MELAYU

Gerak Usahawan 2008,telah melabuhkan tirainya.Mesir menjadi destinasi luar negara yang pertama diadakan program ini.Mahasiswa Malaysia di Mesir harus berbangga kerana Mesir menjadi destinasi utama.

Beberapa hari sebelum gerak usahawan bahkan ketika program tersebut berlangsung,media masa arus perdana Malaysia dan Mesir membuat liputan meluas.Saya berbangga dengan apa yang telah dilaporkan oleh TV3 terhadap semangat dan minat golongan agamawan dalam bidang keusahawanan,ustaz Rizal,pengusaha kafetaria selangor mendapat publisiti meluas ke seluruh melaysia menerusi Buletin Utama pada 29 November 2008.

Secara tidak langsung,beliau menjadi ikon agamawan buat masa ini dalam bidang keusahawanan dan beliau telah mengorak langkah lebih mara lagi apabila telah dilantik sebagai ahli lembaga pengarah (ALK) Koperasi Usahawan Malaysia Mesir yang merupakan koperasi pertama yang melibatkan secara langsung golongan agamawan dari Mesir yang telah ditubuhkan di bawah Suruhanjaya Koperasi Malaysia.

Apa yang saya lihat,program seumpama ini adalah merupakan satu usaha kerajaan bagi membuka peluang yang lebih luas kepada golongan agamawan.Program seumpama ini bukan asing di IPTA-IPTA Malaysia,bahkan ianya adalah merupakan satu program yang mendapat sambutan hangat mahasiswa IPTA di malaysia.

Ekuiti melayu hanya mencapai 19 peratus sahaja setakat ini.Angka ini boleh dibanggakan sedikit jika dibandingkan situasi sebelum merdeka dan di awal kemerdekaan tanah melayu.

namun,angka tersebut masih jauh ketinggalan sebenarnya,jika dibandingkan dengan bangsa-bangsa lain di Malaysia.

Jika ditolak dengan GLC (syarikat berkaitan kerajaan),pastinya ekuiti melayu hanya setakat 8 hingga 9 peratus sahaja.Mudah-mudahan,dengan gerak usahawan yang telah diadakan,telah memberikan banyak input dan maklumat kepada golongan agamawan agar dapat bersama-sama meningkatkan ekuiti melayu.

Barangkali,untuk bercakap tentang melayu di kalangan agamawan di Mesir ini,agak sukar dan hampir mustahil untuk dibicarakan sebagai satu wacana ilmiah kerana memang telah diketahui,
golongan agamawan dari Mesir ini,"totok PAS".Namun,saya percaya,bukan semua begitu.

Di malaysia,sebut sahaja Melayu,secara tidak langsung,ianya merujuk kepada bangsa melayu dan agama Islam.AWAS!!! kata-kata ini juga menjadi sesuatu yang bakal menjadi pertikaian di kalangan golongan agamawan dari MESIR!!!! akibat dari ceteknya pengetahuan terhadap perlembagaan.

Sebab itu,saya tidak hairan,apabila majlis ramah mesra YB Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperais,YB Datuk Saifuddin yang diadakan di dataran hayyu a'syir tidak mendapat sambutan sewajarnya dari mahasiswa Malaysia di Mesir.Kurang dari seratus hadirin sahaja yang hadir.

peperiksaan semester hampir tiba,ada kelas tambahan anjuran "tutor-tutor" tak bertauliah dari kalangan senior-senior yang "lama" ,adalah antara ALASAN yang sering diberikan.Katakan yang datang adalah Ketua Pembangkang malaysia,atau tokoh-tokoh pembangkang dari parti PAS,pastinya,alasan tersebut tidak kedengaran langsung.

Ini semua adalah kerana kepala KERETAPI yang lama yang masih menggerakkan gerabak-gerabak keretapi tersebut.Selagi Keretapi tersebut masih berfungsi,selagi itulah,mahasiswa Malaysia di Mesir berfikiran "ortodoks".

Saya suka dengan sebuah kata hikmah,"dengarlah apa yang dikata,jangan lihat siapa yang berkata".Ini adalah merupakan salah satu dari ciri-ciri utama seorang yang berfikiran positif. Jika ini disematkan ke dalam diri semua golongan agamawan dari Mesir,pastinya golongan agamawan dari Mesir lebih dihormati.

3 ulasan:

jazrul berkata...

blog menampakan betapa susah nya nak jadi usahawan

malaysia seo

jazrul berkata...

kalau nak berjaya kena susah dulu

malaysia web design

fauzi berkata...

kena dari mula dari bawah dulu

malaysia web design