Selasa, 10 Mac 2009

BAHASA JIWA BANGSA




Assalamualaikum,

Para Blogger sekalian,

Peghujung tahun 2007,YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah membuat kunjungan ke Mesir. Selain bertemu pimpinan Negara Republik Arab Mesir,beliau bertemu mahasiswa Malaysia yang sedang menuntut di pelbagai Universiti di sini.

Dalam perjumpaan tersebut,saya telah mengutarakan beberapa soalan,antaranya isu PPSMI,proses pengajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris.YAB Perdana Menteri telah memberi jaminan bahawa isu tersebut akan beliau selesaikan dan kajian sedang dilaksanakan.

Saya telah menyatakan kepada beliau,betapa bahasa ibunda harus dimartabatkan sebagai bahasa penghantar utama dalam dua matapelajaran tersebut selain bahasa ilmu yang lain.Secara peribadi saya tidak setuju dengan PPSMI kerana orang yang datang dari keluarga yang berpendapatan sederhana seperti saya telah merasai susahnya untuk menguasai bahasa kedua tersebut.

Walaupun datang dari Bandar,namun,jika ingin menguasai bahasa tersebut seawal di peringkat sekolah rendah dan menengah, setelah selesai proses pengajian di sekolah,pelajar harus mendapat pengajian susulan seperti tuisyen jika ibu dan bapa tidak mampu mengajar subjek tersebut kepada anak mereka.Cemburu saya melihat rakan-rakan sekelas berbahasa Inggeris dan dapat mengikuti kelas tuisyen di sekitar Bandar Batu Pahat.Saya dari keluarga yang berpendapatan sederhana.Tidak mampu ke kelas tuisyen walaupun minat ke sana.Guru yang mengajar subjek penting berkenaan adalah berbangsa cina.Aduss….pening saya…dari awal hingga akhir waktu beliau berbahasa Inggeris dan saya tak faham sepenuhnya.Latihan,saya buat.karangan,Masyaallah,saya tak reti.Di Kelas,pasti saya dihukum.Namun,saya menjerit dalam hati kecil… “Cikgu…saya tak faham apa yang cikgu ajar!!!!!”

Kamus,ohh…saya pinjam dari kawan saya.Tapi hanya di sekolah,bila pulang ke rumah,takut minta ibu bapa (angkat) duit untuk beli kamus,jauh sekali untuk minta hantar ke pusat tuisyen.Alangkan duit sekolah,kadang-kadang tak dapat,kalau dapat pun,adalah barang 50 sen yang hanya boleh saya beli air sirap di kantin.Itulah sebahagian cerita “sederhana”nya hidup orang yang menumpang kasih.Kenangan di sekolah menengah Kebangsaan Dato’ Bentara Luar (1993-1996) tidak pernah saya lupakan.

Hari ini,bermula tahun 2003,matapelajaran Sains dan Matematik,diajar dalam bahasa kedua itu.Saya tidak dapat bayangkan pelajar yang senasib seperti saya hari itu di waktu ini,bagaimana mereka? Itu di Bandar.Jika di pedalaman dan di luar Bandar? Saya yakin,ada ramai mereka senasib dan barang kali lebih teruk dari saya.

Tahun 2008,saya pulang ke Malaysia sebagai graduan dan bertugas sebagai guru KGSK di dua buah sekolah Rendah,Sekolah Kebangsaan Tengku Mariam dan Sekolah Kebangsaan Montfort di Batu Pahat.

Semasa di sekolah Tengku Mariam,saya dekati guru-guru sains dan Matematik.ada yang pro,banyak yang kontra.Namun,sebagai guru,kita adalah pelaksana dasar dan jika keberatan sekali pun,kita teruskan juga menjalankan amanah yang besar ini demi anak bangsa.Kebanyakkan guru berpendapat,pengajaran subjek Bahasa Inggeris sepatutnya diperbaiki dan diperkasa dengan teknik yang berkesan dan pendekatan yang menarik dan bukan dengan menjadikan subjek matematik dan sains diajar dalam bahasa inggeris.Itu pendapat mereka,saya hanya berkongsi dan bertukar pendapat bersama mereka.

Di Sekolah Montfort pula,saya melihat suasana yang sama.Namun,gelagat seorang guru yang bernama cikgu Kambali begitu mencuit hati saya.Agak berumur,sekitar 50 an.Guru lama yang hampir bersara. Guru muzik ini,berbadan kecil tapi agak besar semangatnya.Saya selalu dengar bunyi keyboard yang beliau mainkan.

Sesekali,saya datang ke bilik beliau untuk belajar bermain alat berkenaan.Namun setelah saya dapati diri ini agak sukar untuk mengingati not-not yang diajarkan,saya mula rasa bosan untuk belajar.

Satu hari,cikgu Kambali diminta oleh guru penolong kanan (GPK) untuk memainkan lagu “bahasa jiwa bangsa” sebagai pengisian dalam satu persembahan yang bakal diadakan.Beliau diminta untuk membantu persembahan tersebut.Namun,dengan berani,beliau menolak.

Saya sempat menyaksikan aksi beliau menolak tawaran tersebut dengan berhujah.Namun,sebagai guru ganti,tak wajar untuk saya masuk campur.Peristiwa itu saya saksikan di hadapan bilik guru.Satu hari yang lain,saya tanya beliau,mengapa beliau berani tolak tawaran berkenaan dan arahan tersebut adalah dari GPK? Beliau dengan bersahaja menjawab lagu tersebut kurang sesuai dinyanyikan sekarang kerana “bahasa jiwa bangsa” tidak lagi dijiwai.Alasan beliau,lihat sahaja sains dan matemaik,adakah benar bahasa jiwa bangsa.Keras benar cikgu Kambali ini.

Satu sahaja soalan yang saya tidak Tanya kepada beliau saat itu, cikgu sokong KERAJAAN atau PEMBANGKANG? Bagi saya kita tidak harus berprasangka dan tidak semestinya yang tidak setuju itu dari penyokong pembangkang dan begitu juga sebaliknya.

Sahabat blogger sekalian,Sebagai mahasiswa kita boleh berfikir secara kreatif dan kritis tapi tidak harus mengikut acuan pembangkang dalam mengutarakan sesuatu yang tidak disetujui.Antaranya,budaya salah menyalahkan orang lain dan maki sana,hamun sini.Jika benar kita tidak sependapat,bersuara dengan acuan tersendiri dengan sopan dan santun.Saya yakin,kita dihormati.

Sahabat-sahabat mahasiswa – mahasiswi sekalian,ayuh,fikir-fikirkan….

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

slm...saya tertarik dgn pandangan anda di sini akan tetapi di akhir blog anda menyentuh isu pembangkang...walaubagaimanapun, ini menjadi isu kesemua peringkat dan lapisan rakyat malaysia...
dan menyentuh ttg cara acuan yang sopan, pada pendapat anda apakah acuan sopan yg anda maksudkan...setelah pelbagai cara tatasusila diajukan...