Sabtu, 16 Januari 2010

MESIR BERI AMARAN KEPADA ISRAEL MELALUI FILEM


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger Sekalian,

1.Seperti biasa,setiap petang saya menonton berita dunia dan analisis isu menerusi saluran AL JAZEERA versi arab.Namun,ANALISIS ISU pada hari khamis yang lalu,14 Januari 2010 sungguh menarik perhatian.

2.Antara banyak isu yang dianalisis,entah kenapa,filem aksi Mesir WALAD EL A’AM arahan HISYAM ABDUL KHALIK menjadi bahan analisis media utama antarabangsa tersebut.Intipatinya cukup menarik, “Mesir meluahkan persengeketaannya yang berterusan dengan ISRAEL,cuba membayangkan hubungannya YANG SEBENAR,memberitahu dunia umum dan menyindir ISREAL betapa Mesir tidak berdiam diri dengan strategi HALUS Israel melalui filem".

3.WALAD EL A'AM bermaksud sepupu.Tajuk yang diberikan juga sebenarnya adalah satu sindiran.Ini adalah kerana ARAB dan YAHUDI (ISRAEL) sebenarnya adalah "sepupu".Ini adalah kerana,bangsa arab datang dari keturunan NABI ALLAH ISMAIL,manakala bangsa yahudi datang dari keturunan NABI ALLAH ISHAK.Ishak dan Ismail dari bapa yang sama (berlainan ibu),iaitu NABI ALLAH IBRAHIM. Arab dan Yahudi sebenarnya adalah "sepupu" dalam konteks ini.

4.Rupa-rupanya filem juga berperanan sebagai MEDIUM halus dan selamat untuk memberitahu masyarakat tentang realiti dan memberitahu musuh reaksi sebelah pihak yang lain.

5.Perisikan MESIR hebat bukan sahaja masuk ke dalam ISRAEL,bahkan telah menguasai beberapa BAHASA dan BUDAYA Israel sebelum masuk menjalankan operasi.Filem tersebut turut memberihatu kita betapa perisikan Mesir mempunyai “agen” di dalam MOSAD (Perisikan ISREAL) sendiri.

6.MOSAD adalah merupakan perisikan terhebat di dunia.Sejak perjanjian DAMAI KEM DAVID,Mesir belum betul-betul aman dan bebas dari “serangan” Israel sebenarnya.Perjanjian berkenaan adalah merupakan “satu permulaan”.Bentuk serangan yang berlaku hari ini adalah dalam bentuk RISIKAN.

7.Masing-masing meragui antara satu sama yang lain.MOSAD dihantar ke Mesir dan PERISKAN MESIR dihantar ke Israel.

8.Cara MOSAD merisik cukup licik.Mesir “menyindir” betapa MOSAD sebenarnya telah dikesan oleh MESIR.Ada beberapa tangkapan telah dilaporkan dalam “filem sindiran” berkenaan.

9.ENDING filem berkenaan memberitahu bahawa pertelingkahan ARAB - ISRAEL belum selesai.

10.Watak Mustafa yang memecahkan rumah rakyat Palestin yang telah diusir adalah satu mesej halus menyatakan kepada umum bahawa TINDAKAN-TINDAKAN Mesir yang dilihat seolah-olah bersekongkol dengan ISRAEL adalah satu STRATEGI untuk masa depan.

11.Persoalannya,berapa lama lagi agaknya strategi tersebut akan diguna pakai dan boleh bertahan? Tidak mengapa,kita lihat sahaja.Saya yakin,peranan MESIR mengetuai DUNIA ARAB amat diperlukan.Melalui filem berkenaan,ada beberapa watak membayangkan betapa SYRIA,LUBNAN dan beberapa negara yang lain sebenarnya menganggap Mesir sebagai KETUA dan sedia menunggu isyarat untuk sebarang tindakan.

12.Ini bermakna,dunia arab tidak berdiam diri.Filem WALAD EL A’AM bukan sebarang filem.Saya bersetuju dengan AL JAZEERA!!!




2 ulasan:

Thaaqhib Mohammed berkata...

nak link download

Afra' Azam berkata...

erm, bole bagi link bagi cerita ini x?

rasa nak tengok..

cari..cari tak jumpa mana satu yg betol..

mcm jumpa lagu2 ja..