Khamis, 18 November 2010

AZHARI HARUS TERLIBAT DALAM JIHAD EKONOMI DAN JIHAD BISNESS !!!

Ustaz Yusuf Awang Besar,antara AZHARI yang terlibat dalam jihad bisness atau jihad ekonomi

Old Town White Coffee,antara francais yang sedang berkembang pesat.Adakah ianya milik bumiptera?

Rengit coffee...banyak di Johor


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para blogger yang saya hormati sekalian,

1.Jihad di zaman moden boleh ditafsirkan dengan pelbagai bentuk.

2.Pegangan ekuiti bumiputera masih jauh jika dibandingkan dengan kaum lain di Malaysia.

3.Majoriti bumiputera itu adalah melayu yang beragama Islam.

4.Populasi bumiputera di Malaysia adalah 67 peratus namun bangsa melayu yang beragama Islam ini hanya menguasai ekuiti kurang dari 30 peratus,iaitu 19.4 peratus.

5.Jika dikaji dengan terperinci,angka sebenar penguasaan ekuiti melayu pasti akan mengecil sekiranya tiada syarikat berkaitan kerajaan atau GLC seperti Amanah RAYA berhad,Telekom Berhad dan sebagainya.

6.Antara cara untuk meningkatkan penguasaan ekuiti bumiputera adalah melalui aktiviti perniagaan.

7.Malah,aktiviti perniagaan itu adalah merupakan sunnah nabi S.A.W dan sudah pasti jika seseorang muslim itu menjalankan perniagaan dengan niat untuk mengamalkan sunnah akan diberikan ganjaran sewajarnya disisi ALLAH S.W.T.

8.Inilah motivasi besar yang patut ditanamkan oleh setiap pendakwah untuk menggalakkan umat Islam kita aktif dalam aktiviti perniagaan.

9.Selain itu,untuk meningkatkan imej umat Islam dan memelihara maruah kita,seharusnya JIHAD BISNESS yang pernah dicanangkan oleh Tan Sri Ali Hashim,bekas ketua eksekutif Johor Corparation,kembali dilancarkan dan dipandang serius oleh umat Islam Malaysia.

10.Hari ini,terdapat jenis perniagaan yang dikenali sebagai Francais.Ianya adalah merupakan kaedah pemasaran dan pengedaran yang berteraskan dua pihak,iaitu "francaisor" dan "francaisi".

11.Francaisor adalah pihak pemilik perniagaan dan pemberi hak.Manakala francaisi adalah pihak yang menerima hak.

12.Perniagaan jenis ini masih baru di Malaysia.Kebanyakkan perniagaan jenis ini melibatkan sektor makanan dan minuman.Saya agak terperanjat ketika melihat kampung saya berubah dengan kepesatan perniagaan jenis ini yang boleh disifatkan tumbuh bagai cendawan selepas hujan seperti old town white coffee.

13.Untuk menggalakkan penglibatan melayu dalam bidang perniagaan,francais amat sesuai untuk usahawan kita yang memiliki modal,pengalaman perniagaan dan jaringan perniagaan yang terhad.

14.Suka saya cadangkan agar graduan AL AZHAR yang minat dengan perniagaan agar menceburkan diri dalam industri ini.

15.Pihak francaisor akan membimbing francaisi dalam beberapa perkara yang berkaitan dengan perniagaan tersebut justeru,pengalaman tidak diperlukan sebaliknya,minat yang tinggi adalah merupakan aspek terpenting dalam menceburkan diri dalam industri ini.

16.Oleh yang demikian,usahawan bumiputera terutamanya golongan AZHARI yang berminat dalam perniagaan akan dapat membina asas perniagaan mereka dengan lebih pantas berbanding dengan cara perniagaan konvensional.

17.Alangkah bangganya kita kelak,apabila melihat adanya AZHARI yang berjaya menjadi francaisor dan industri yang diceburi itu berkembang pesat dengan rangkaian yang luas hingga ke peringkat antarabangsa.

18.JIHAD EKONOMI dan JIHAD BISNESS akan memartabatkan umat Islam di Malaysia dengan penguasaan ekonomi oleh golongan kita.Sebuah negara yang maju,sektor francais akan menjana pulangan yang bernilai TRILION USD kepada negara berkenaan.

19.Gagasan wawasan 2020 mensasarkan Malaysia menjadi sebuah negara maju mejelang tahun 2020.Itulah kesan pemikiran ekonomi Tun Dr Mahathir.

20.Apa untungnya pulangan kepada negara sehingga bertrilion ringgit sedangkan yang melibatkan diri dalam industri berkenaan bukan majoriti umat Islam !! Jihad ekonomi dan jihad bisness harus kembali dilancarkan...

BANGKITLAH AZHARI !!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa boleh buat,Melayu sudah lupa~~