Sabtu, 11 April 2009

FESTIVAL ASEAN 2009 BERJAYA

gambar ihsan oleh wakil warga kerja festival

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger yang saya hormati sekalian,

Festival Kebudayaan dan Sukan Asean 2009,telah melabuhkan tirainya pada 11 April 2009. Sungguh enak dan lazat juadah makanan yang dijual di bazar asean berkenaan.Al Hamdulillah, nampaknya,tiada adegan “panas” yang selalu dimomokkan oleh sebahagian pihak,kononnya akan berlaku IKHTILAD dalam program seumpa FESTIVAL anjuran Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK).

Saudara saudari Mahasiswa-mahasiswi Sekalian,

Kita dibesarkan di sebuah negara yang mempunyai pendidikan Islam yang baik.Lebih-lebih lagi,kita yang membanjiri bumi anbia’ ini.Sudah pasti,kita memahami apakah adegan-adegan “panas” yang selalu dimomokkan itu sesuai dengan landasan syarak dan budaya adat ketimuran kita atau tidak? Sudah pasti,rakan-rakan seperjuangan kita memahaminya jua.

Jika benar,pernah berlaku adegan “panas” seperti yang dimomokkan oleh sebahagian pihak terutamanya BLOGGER SYAFIK ZULAKIFLI www.typeace.blogspot.com,barangkali ianya hanya sekelumit sejarah lampau yang pasti “TIDAK BERULANG” dalam FESTIVAL kali ini bahkan saya yakin program anjuran KBMK dan JPMK akan berterusan peka dengan perkara tersebut.


SAMBUTAN MENGGALAKKAN

Berdasarkan tinjauan,saya dapati,FESTIVAL ASEAN kali ini mendapat sambutan hangat dari pelbagai lapisan mahasiswa Malaysia dan asing.Walaupun penonton acara dewan semasa hari pertama agak mengecewakan,namun ianya tidak sedikit pun mengganggu emosi peserta-peserta Nasyid mempersembahkan persembahan masing-masing.

Barangkali,mahasiswa kita sibuk ke kuliah waktu itu.Namun,KBMK dan JPMK sungguh profesional dalam hal ini.TIADA KERAHAN atau PAKSAAN dilakukan untuk memastikan kehadiran mahasiswa-mahasiswi berbanding sebuah persatuan pelajar yang bertaraf NGO di Mesir,memaksa mahasiswa hadir program mereka dan mengklasifikasikan mereka yang tidak hadir sebagai “penentang”.Saya punya bukti kukuh terhadap apa yang saya perkatakan.Bahkan saya sendiri pernah dipaksa ketika bergelar mahasiswa baru oleh seorang pemimpin persatuan anak negeri yang bernaung di bawah persatuan berkenaan supaya hadir dalam sebuah program khas untuk mahasiswa baru yang dikenali sebagai program KOLOKIUM atau Q.

Namun, saya lihat pada hari kedua dan ketiga festival,kehadiran begitu menggalakkan.Hadirin datang dengan penuh ceria.Tanpa mengenal anda dari persatuan mana,mereka diberikan layanan sama rata.Proses pembelian makanan di BAZAR ASEAN berjalan dengan lancar.Beli,bayar,ambil tempat dan terus makan.Tiada istilah “tunggu sampai kucing berjanggut”.

Walaupun ada mahasiswi kita berniaga bersebelahan dengan gerai mahasiswa,mereka sungguh menjaga etika yang disyariatkan.Menutup aurat dan bercakap dengan sopan dan santun.Tiada adegan “panas” sentuh menyentuh seperti yang pernah disiarkan oleh SYAFIK ZULAKIFLI.Barangkali itu dulu,sekarang lain.Barangkali juga dulu “tiada”(adegan panas), sekarang pun “lagi tiada”.Saya kata “barangkali….”Harap saudara SYAFIK ZULAKIFLI boleh memahami frasa tersebut.

Sungguh enak dan lazat laksa Johor yang dijual oleh mahasiswi kita.Persis laksa yang dijual di restoran terkenal.Bakat yang ada jangan dipendam.Saya harap,tahun hadapan dapat lagi saya menjamah laksa Johor tersebut.

USAHA BOIKOT GAGAL

Semasa di muktamar PMRAM baru-baru ini,ada perwakilan yang membangkitkan isu kerjasama PMRAM dengan KBMK dan JPMK.Ada juga yang meminta secara langsung PMRAM mengeluarkan “pendirian” berhubung FESTIVAL ASEAN.Belum sempat dijawab oleh PRESIDEN PMRAM ketika itu,ada perwakilan lain “memanaskan” suasana dengan menyatakan lebih kurang begini “jika bapa tidak dijemput,buat apa kita anak-anak nak berseronok!”.

Siapa “bapa” yang mereka maksudkan? Siapa lagi kalau bukan sebuah entiti yang berumur lebih setengah abad dan hampir seratus tahun itu.Harap-harap,tak nyanyok.Tapi pasti lemah dek kerana dah “berumur”.Jika hendak nampak seperti muda,pandai-pandailah cari “petua” awet muda.

Sepatutnya,kita yang berada di luar negara menganggap para pegawai KBMK dan JPMK sebagai bapa dan bukannya individu-individu lain.Apa pun,ianya persepsi,saya serahkan kepada mahasiswa-mahasiswi sekalian untuk menilai.

Jawapan yang presiden PMRAM berikan,tidak jelas.Namun,disebalik yang tersurat,saya terdengar suara-suara “halus” dari pihak-pihak tertentu dan suara tersebut didengari oleh masyarakat mahasiswa kita yang meminta mahasiswa terbayak,memboikot program berkenaan.

Kepada mereka yang menjadi dalang boikot,sedarlah,mahasiswa-mahasiswi kita telah matang. Pemboikotan berkenaan TELAH GAGAL.Ini adalah kerana,mahasiswa-mahasiswi kita bijak berfikir dan menimbang apa yang diwar-warkan.Mereka tidak lagi jadi seperti “PAK TURUT” yang terkena momokan jahat individu-individu tertentu.

Ramai pengusaha kedai yang kehabisan barang jualan lebih awal dari jangkaan walaupun barang jualan mereka mempunyai kuantiti yang banyak.Para peniaga tak menang tangan melayan kerenah pelanggan mereka.Kerusi meja yang disediakan untuk menikmati juadah sentiasa penuh dan bertukar-tukar pengunjung.

TAHNIAH mahasiswa-mahasiswi kita.Anda matang dan bijak menilai.TERIMA KASIH DAUN KELADI,NANTI-NANTI datanglah lagi sahabat-sahabat kita dari negara asean yang lain.Program tersebut tidak kelihatan seperti “kekitaan” bahkan rakan-rakan KEMBOJA, THAILAND, PHATTANI,INDONESIA dan ramai lagi turut serta.

Turut hadir memeriahkan majlis penutup ialah AHLI PARLIMEN MESIR dari kawasan WAILI,Dr Syarlin. Kehadiran beliau amat dihargai.Ini membuktikan program KBMK dan JPMK mendapat perhatian kerajaan Mesir.Semoga hubungan dua hala antara Malaysia dan Mesir terus dipereratkan lagi.

Akhir sekali,jutaan terima kasih kepada KBMK dan JPMK serta seluruh warga kerja FESTIVAL KEBUDAYAAN DAN SUKAN ASEAN 2009 dikalangan mahasiswa-mahasiswi MALAYSIA.Penat lelah kalian berbaloi.Berjalan terus mara kehadapan dan usah berpaling kerana perkara yang remeh.Orang yang berjaya tidak akan memandang perkara yang remeh sebagai masalah. Sebaliknya orang yang gagal selalu menjadikan perkara remeh sebagai masalah.

SELAMAT MAJU JAYA…..

Tiada ulasan: