Ahad, 15 Februari 2009

CUTI SEMESTER SUDAH HABIS!!!!

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh,

Para blogger sekalian,

Semua institut pengajian tinggi Mesir yang diiktiraf dibawah Kementerian Pengajian Tinggi Mesir akan memulakan sesi pengajian semester kedua,sesi 2008/2009 bermula pada 14 Febrauri 2009 hari Sabtu.

Teringat saya semasa menuntut di Al Azhar peringkat BACHELOR dahulu,setiap awal semester kedua,saya pasti akan hadir untuk mengambil jadual pengajian.Berjumpa dengan sebahagian pensyarah di pejabat mereka disamping bergurau senda dengan AMMU AHMAD penjual kitab di bangunan fakulti syariah sambil bertanya apakah kitab atau buku rujukan yang bakal keluar awal.

Rakan-rakan Mesir dan Indonesia antara teman akrab justeru mereka tiada sebarang sentiment kepartian dan persepsi terhadap sokongan mana-mana parti.Bagi mereka,namanya MAHASISWA itu,sama.Tiada bezanya.Kita golongan penunut ilmu yang harus mengutamakan ilmu.Walaupun kebanyakkan pensyarah masih tidak memulakan sesi kuliah,namun,itulah masanya kami berkenalan antara rakan-rakan dari pelbagai Negara.

Sepanjang cuti musim sejuk kali ini (30 Januari hingga 13 Febraurai),saya habiskannya dengan menyelesaikan sebahagian assignment dan berehat menjauhkan diri seketika dari kota Cairo yang penuh dengan kesesakan dan bising dengan hon kereta.Destinasi pilihan saya kali ini adalah Semenanjung Sinai.

Perjalanan ke selatan Sinai mengambil masa lebih kurang 8 jam.Perjalanan kami harus melalui terusan suez yang merupakan terusan terpanjang di dunia.Minum teh panas dan solat subuh di sana.Destinasi pertama saya ialah Taba,singgah ke kubu Sultan Salahuddin Al Ayyubi dan di sana saya melihat kesan-kesan tinggalan di teluk Firaun tersebut.Di puncak kubu,kita boleh melihat sempadan tiga buah Negara,Israel,Jordan dan Arab Saudi.

Semenanjung Sinai adalah merupakan kawasan ASIA Mesir.Dari segi geografi,Mesir terbahagi kepada dua bahagian,AFRIKA dan ASIA.Semenanjung Sinai pernah ditawan oleh Israel satu ketika dahulu.Terusan Suez adalah antara punca utama pendapatan Republik Arab Mesir.Terusan ini adalah merupakan satu-satunya pintu masuk perdagangan ke Negara-negara arab.

Sepatutnya,sudah lama Negara ini kaya.Bayangkan,jika cukai sebuah kapal yang lalu adalah sebanyak USD 1 Juta,jika sehari 100 kapal? Berapa yer? Namun,bukan mudah untuk menghitung kekayaan ini dengan populasi rakyatnya yang berjumlah lebih 70 juta!! erm..siapa saya untuk bercakap panjang lebar tentang hal ini.Saya bukan pakar ekonomi yang layak bercakap soal ini.

Cuti telah selesai.Dua minggu itu amat mencukupi untuk diisi dengan pelbagai aktiviti yang menarik.14 Februari kita harus berada di kuliah.Jangan beri alasan ketiadaan pensyarah untuk kita tidak menghadirkan diri.Inilah peluang untuk berkenalan dengan lebih dekat bersama para pensyarah dan rakan tempatan.

Apa pun,ayuh kita ke kuliah!!! Bangunlah dari mimpi-mimpi.Tinggalkan apa yang tidak perlu.Saya kesal,kerana ketika ini,masih ada persatuan yang giat menjalankan aktiviti-aktivitinya terutama melancong ke semenanjung Sinai dan sukan.Tidak cukupkah waktu cuti semester selama dua minggu untuk kita habiskan??Dikhabarkan,piala presiden PMRAM akan diadakan hujung bulan Februari.Di manakah sensitiviti mahasiswa kita terhadap kuliah? Tahniah rumah negeri Sembilan.Tuan Haji Malik Kahar telah berjaya merubah minda mahasiswa negeri sembilan di Mesir.Sebab itu program ke Sinai diadakan pada musim cuti dan bukan musim kuliah.Maklumat dari Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah jelas menyatakan bahawa purata kelulusan mahasiswa negeri sembilan meningkat sejak beliau dilantik menjawat jawatan pegawai kebajikan pelajar negeri sembilan.Apa khabar negeri-negeri lain? Rumah-rumah negeri memerlukan pegawai seperti pegawai kebajikan negeri sembilan.Barulah mahasiswa Malaysia boleh berbangga dengan akademiknya bukan persatuannya.

Sahabat dari Negara jiran,selatan Thailand selalu memuji keamanan Malaysia.Mahasiswa Indonesia selalu memuji kepimpinan Negara kita Malaysia yang bijak menguruskan ekonomi.Ada sebahagian mereka disara oleh “kakak-kakak” (abang-abang) mereka yang sedang bekerja membanting tulang menumpang limpahan rezeki di Malaysia.

Sayu hati saya mendengar cerita dari rakan-rakan selatan Thailand bagaimana ahli keluarga mereka di bunuh oleh polis atau tentera rahsia Thailand.menurut mereka, bermula jam 9 malam,tiada siapa boleh keluar ke mana-mana,jika mereka melanggar arahan tersebut,nantikan sahaja peluru yang akan menembusi kepala.Ada yang ditembak di depan ahli keluarga!!! Zalim!!

Apa khabar rakyat Malaysia di Mesir? Siapa peduli keamanan dan kemakmuran kita?? Rakan-rakan Thailand,Indonesia,Philipina,sibuk berbangga dengan kita,kita berpecah sesama sendiri, terlalu ikut trend berpolitik ala PAS yang membenci tak tentu hala.

Saat ini,Perak sedang mengalami perubahan politik.Saya tidak akan ulas isu tersebut.saya serahkan isu ini kepada mereka yang bijak pandai dalam politik di Malaysia untuk membincangkannya.Saya tidak berminat meniru gaya sebahagian mahasiswa di Mesir yang bercakap dan mengulas isu ini seolah-olah mereka adalah ahli politik.Pada hal,Perlembagaan Malaysia,langsung mereka tidak tahu isi kandungannya.Pengajian entah ke mana,blog sahaja yang meriah.

Semester kedua ini,perlu disedari dengan seadanya.Jangan lupa,kita mahasiswa bukan ahli politik.Ilmu bakal kita bawa pulang ke Negara dan tarbiah ummah harus menjadi agenda kita.Jika kita alpa terhadap misi dan visi utama kita,apakah kita mampu menongkah arus perdana kelak?

Tepuk dada Tanya iman…..

Tiada ulasan: