Selasa, 10 Februari 2009

PAS lancar program mem"PAS"kan mahasiswa-mahasiswa dan Graduan Al Azhar, Mesir ( ULASAN SIRI AKHIR ).



Dalam menghadapi survival politik dan pembangunan Negara,golongan muda adalah generasi yang amat diperlukan dan menjadi tulang belakang Negara. Oleh sebab yang demikian,sebuah Negara yang maju,perancangan pendidikan untuk generasi muda amat penting bagi memastikan pewaris generasi hari ini lebih bersedia dan melakukan sesuatu yang lebih baik dari apa yang sedia ada.

AL AZHAR DAN DASAR KESEDERHANAANNYA
Institusi pendidikan harus bebas dari sebarang pengaruh luar yang boleh membantutkan proses pendidikan.Ini adalah kerana peranan utama institusi tersebut adalah sebagai sebuah kilang yang bakal melahirkan produk-produk yang boleh dimanfaatkan oleh masyarakat awam kelak apabila tamat pengajian.

Justeru,ilmu adalah bekalan yang paling berharga sebelum seseorang itu mencampakkan dirinya dalam lautan masyarakat.Tanpa ilmu,proses ketamadunan sesebuah masyarakat itu akan terbantut.Para ulama,para pemimpin,ahli politik,hakim dan peguam semuanya bermula dengan alam pendidikan. Seharusnya proses pendidikan itu,tidak diganggu dengan sebarang usaha yang boleh merosakkan dan unit-unit yang terlibat harus memahami dengan penuh keinsafan tanggungjawab besar yang sedang dipikul oleh mereka.

Universiti Al Azhar adalah merupakan sebuah institusi pendidikan tertua di dunia yang terletak di sebuah tempat yang paling bersejarah,tempat bermulanya tamadun manusia,tersimpan di buminya sejarah lampau yang amat berharga.Sejarah dan tinggalan sebahagian Nabi Allah seperti nabi Musa,Nabi Soleh,Nabi Yusuf bahkan dikatakan juga nabi Danial disamping tercatatnya sejarah pemerintahan raja zalim bergelar firaun dan sehingga kini kesan tinggalannya cukup meninsafi jiwa yang hidup.

Mesir telah melalui pelbagai sejarah,suka dan duka.Dari sebuah Negara yang diperintah berdasarkan sistem BERAJA kepada sistem REPUBLIK.Al Azhar tetap utuh seperti biasa.Di zaman pemerintahan beraja,walaupun rajanya dikhabarkan sebagai seorang raja yang suka berfoya-foya dan zalim,ulama Al Azhar tetap dengan usaha dakwahnya memdidik masyarakat.

Ketika Raja Farok dihalau keluar dari Mesir,diarahkan turun dari takhta kerajaan,MAJLIS REVOLUSI RAKYAT yang diketuai Jeneral Ahmad Nagib mengarahkan semua menteri dilucutkan jawatan,jawatan Syeikh Al Azhar tetap kekal dan Al Azhar tidak langsung didendami sebagai sebuah institusi yang dilihat pro Raja Farok.Al Azhar tetap tidak terkesan walaupun sedang brlaku pada ketika itu satu REVOLUSI dan THUNAMI POLITIK melanda Mesir.Al Azhar tetap Al Azhar.Proses pendidikan yang berpaksikan kepada Al Quran dan Hadtis,Ahli sunnah wal jamaah sebagai pegangan,langsung tidak berubah.

Dasar kesederhanaan AL Azhar menyebabkan institusi ini dihormati hari ini dan terus ulung.Malaysia sebagai sebuah Negara Islam,amat menyanjung tinggi institusi ini telah membantu rakyatnya untuk mempermudahkan proses kemasukkannya.

Ramai pemimpin dan ulama dunia hari ini telah lahir,termasuk mujaddid agung abad ke 19,Syeikh Muhammad Abduh pejuang nasionalisme Mesir dan juga seorang ulama yang disegani.Begitu juga halnya di Malaysia,hari ini,lahir ramai tokoh-tokoh terkemuka tanah air telah lahir dari Al Azhar.Dari profession bertaraf menteri,diplomatik hingga ke pegawai penting dalam sesebuah organisasi utama dalam Negara.

Persoalannya,apakah mahasiswa Malaysia yang belajar di Al Azhar tahu akan metod kesederhanaan ini, mengambil dan mempraktikkannya?

ISLAM BUKAN HAK SESEBUAH JEMAAH ATAU PARTI
Bagi menjawap persoalan yang telah saya lontarkan tadi,ada baiknya kita ketahui kemurnian Islam dari persektif Al Azhar.Islam adalah merupakan Ad-din yang lengkap dengan segala peraturan hidup manusia.Akidah yang beraliran ahli sunnah wal jamaah adalah pegangan utama Al Azhar setelah kedatangan Sultan Sallahuddin Al Ayyubi ke Mesir.

Islam bukan hak sesuatu jemaah atau parti.Ini adalah salah satu dasar kesederhanaan Al Azhar walaupun terdapat kumpulan atau jamaah yang menggunakan nama Islam iaitu IKHWAN MUSLIMIN (IM). Pendirian kumpulan ini terhadap Islam sama seperti Parti Islam Se Malaysia (PAS) bahkan tidak keterlaluan jika saya katakan PAS jauh lebih ekstrim dari IKHWAN MUSLIMIN.Ini adalah kerana kumpulan tersebut tidak pernah mengakui bahawa ianya adalah PARTI POLITIK atau KUMPULAN SOSIAL .

Bayangkan,jika semua ulama Al Azhar mempunyai ideologi WAJIB sokong dan menyertai IM atau hanya IM mampu mengubah dan melaksanakan Islam di Mesir,apakah akan jadi dengan institusi ini dan apakah peranannya seutuh sekarang?

Sepanjang saya di Al Azhar,saya amat suka mendampingi para pensyarah dari yang bergelar hanya DR,kepada Professor.Dari pensyarah biasa hingga ke pensyarah kanan.Cuma untuk merapatkan diri dengan dekan agak sukar namun,apabila berpeluang bersama dengan beliau,saya akan ambil manfaat semaksima mungkin seperti majlis soal jawab para pelajar yang kerap kali diadakan di zaman Prof Dr Hamid Abu Tholib menjadi dekan (2005-2006).

Jika dari jam 9 hingga jam 3,saya akan pastikan diri mengikuti sesi syarahan pensyarah sepenuhnya walaupun semasa di tahun pertama pengajian amat sukar untuk memahami dialek arab Mesir.Namun,setelah enam bulan,saya mampu bergelak ketawa dan mempunyai ramai rakan arab bahkan Berjaya mendampingi beberapa pensyarah sehingga bertandang ke rumah mereka ketika cuti musim panas.

Mereka jadi ibu bapa saya sepanjang keberadaan saya di Mesir,bahkan apabila saya ada kemusykilan terhadap sesuatu,saya akan segera rujuk dengan mereka walaupun di luar waktu kuliah dan bukan termasuk dalam subjek perbincangan yang terdapat dalam kurikulum pengajian.Antara mereka yang saya dampingi,Prof Dr Rakfat Uthman,Prof Dr Adas (saat artikel ini ditulis,beliau bertugas di KUIN MALAYSIA),Prof Dr Attiayah, Dr Jamal Attiyah, Prof Madya Dr Ali Abdunnabi,Dr Salim dan beberapa yang lain.

Pendirian Al Azhar jelas,bahawa,Islam bukan milik sesuatu jemaah atau kumpulan tertentu.Tiada istilah taksub dalam kamus pendidikan Al Azhar.Berbeza dengan PAS yang menganggap bahawa hanya PAS sahaja satu-satu parti yang memperjuangkan Islam manakala parti lain yang walaupun termaktub dalam perlembagaan parti tersebut ISLAM sebagai salah satu dasar,oleh kerana ada item yang menyebutkan perjuangan bangsa,parti tersebut dikatakan tidak selari dengan Islam,seolah-olah hanya PAS yang memperjuangkan Islam dan Islam hak mereka.Inilah yang diwar-warkan oleh pemimpin PAS dari peringkat atasan hingga ke bawahan.Ini jugalah bahan jajaan utama yang dijadikan penyuntik kepada mahasiswa Al Azhar untuk menyemai rasa SAYANG terhadap PAS seterusnya mengagongkan parti tersebut.

Akhirnya,timbul hari ini,kata-kata yang mengatakan bahawa ucapan-ucapan pemimpin PAS adalah “dakwah islamiah”, “kita nak dengar Islam nih”, “salah ker dengar ISLAM?” walaupun dalam ucapan-ucapan pemimpin PAS terkandung politik membenci dan menghasut,bagi mereka yang telah menerima suntikan-suntikan bisa dakyah PAS telah menyebabkan mereka berkata sedemikan. Terdapat istilah sinomin disana bahawa PAS = ISLAM,ISLAM = PAS.ini adalah satu pandangan yang melampau dan taksub!!!!

Teringat saya pada satu ketika di bagunan fakulti syariah dan undang-undang,Universiti Al Azhar,Kaherah,tempat di mana saya belajar di peringkat BACHELOR,dekan kuliah kami yang pada ketika itu,Prof Dr Hamid Abu Tolib,bersiar-siar meninjau setiap bilik kuliah.Beliau terlihat rantaian kertas-kertas kecil yang digantung di bilik kuliah oleh kumpulan pelajar pro IKHWAN MUSLIMIN,JAIL NASRIL MANSYUD,di mana tertera tulisan “AL ISLAM HUAL HAL – JAMAAH IKHWAN AL MUSILIMIN” bermaksud Islam adalah penyelesaian.Beliau mengarahkan BAWWAB (pegawai rendah am) yang bertugas agar mencabut kertas tersebut dengan nada yang tegas pagi itu, sambil dipertahankan oleh beberapa pelajar arab yang ada berdekatan kejadian.Namun,dekan kuliah tersebut memberikan peringatan,”bukan di sini tempat untuk menampal benda-benda tersebut!!! Ini dewan kuliah!!!”

Tidak berapa lama,pensyarah yang dijadualkan menyampaikan sesi kuliah tampil dan sedikit sebanyak,sempat menyaksikan apa yang terjadi.BAWWAB berkenaan tekun dengan tangganya,menjalankan tugas-tugas mencabut kertas yang digantungkan tersebut.
Keadaan di dalam bilik kuliah masih tidak reda dengan nada-nada yang kurang puas hati dengan tindakan dekan berkenaan.Pensyarah yang sepatutnya memulakan sesi kuliah terpaksa akur dengan kerja-kerja bawwab seketika.

Sambil menunggu kerja bawwab selesai,pensyarah berkenaan melihat tulisan berkenaan dan membicarakan nilai-nilai positif disebalik apa yang tertera di kertas dengan memperakui kandungan ayat yang tertera adalah sesuatu yang benar.

Lantas seorang mahasiswa yang dilihat pro IM,mengutarakan pula hujjahnya dengan bersemangat dan seolah-olah menjadi penyokong terhadap hujjah yang dikemukakan secara sepontan oleh pensyarah tersebut.

Dengan tangannya yang penuh bergaya,fasih menyebutkan dalil-dalil al quran dan hadis,pensyarah tersebut hanya mendengar menghormati hujjah seorang pelajar.Namun,dalam kandungan hujjahnya yang bersemangat pro IM itu,akhirnya,dijawab oleh pensyarah berkenaan lebih kurang begini “ISLAM BUKAN MILIK SESUATU JEMAAH ATAU KUMPULAN,IANYA MILIK SEMUA INDIVIDU,DAN JANGAN TAKSUB DENGAN SESEBUAH JEMAAH ATAU PEMIMPIN,DAN BERANGGAPAN HANYA KUMPULAN TERSEBUT (MERUJUK KEPADA IM) YANG MEMPERJUANGKAN ISLAM”

PERANAN MAHASISWA AL AZHAR
Sepatutnya,mahasiswa Al Azhar menerapkan metop kesederhanaan di dalam jiwa setiap individu dan tidak taksub dengan mana-mana kumpulan atau individu.Tidak salah untuk mendengar majlis semata-mata,yang salah adalah taksub dan menolak untuk mendengar selain dari kumpulan yang diminati.Jika yang datang itu dari PAS,maka,berbondong-bondong yang hadir kononnya itu adalah ucapan islam dan dakwah islamiah,manakala sebarang ucapan yang bakal keluar dari tokoh parti lain,apatah lagi jika ucapan tersebut adalah dari pemimpin Negara walaupun pemimpin tersebut langsung tidak menyebut “sokonglah UMNO dan PAS telah kalah!!!” sedangkan pemimpin parti PAS yang kononnya datang berdakwah itu,ucapannya jelas “PAKATAN RAKYAT HAMPIR MENANG,MANAKALA BARISAN NASIONAL HAMPIR KALAH”.Ada juga nada yang menyembut “MARILAH SAMA-SAMA KAMI DI APABILA PULANG KE MALAYSIA KELAK!!”.

Pemimpin persatuan-persatuan pelajar di Mesir tidak akan mengeluarkan arahan kepada ahli-ahlinya supaya jangan hadir ke majlis yang akan disampaikan oleh pemimpin kerajaan,akan tetapi down line-down line akan berperanan menghasut dengan hasutan yang halus dan ada juga yang mengalihkan para mahasiswa dari hadir ke majlis tersebut dengan helah yang cukup licik.Sebab itulah majlis ramah mesra bersama YB Dato’ Saifuddin,timbalan menteri pembangunan usahawan dan koperasi yang diadakan di tempat yang sama diadakan majlis PALESTIN MENANGIS (hanya tajuk sahaja,sebenarnya ceramah politik PAS)sekitar bulan November 2008,bilangan yang hadir hanya sedikit dan jauh berbeza dengan kehadiran program PAS.

Politik ugut dan momokan jahat yang diamalkan oleh pengikut-pengikut taksub PAS ini,amat membahayakan dan lebih memecah belahkan golongan mahasiswa antara yang berpemikiran sederhana dengan taksub.

Tidak hairanlah jika hari ini,budaya LABEL – MELABEL begitu menebal dikalangan mahasiswa di Mesir sehingga penyokong kerajaan yang walaupun hanya sekadar dilihat sebagai penyokong terhadap dasar kerajaan dan barangkali hanya ada secebis kecenderongan terhadapnya,pasti,akan dilabel sebagai PENCACAI,BARUAH dan seumpamya seperti mana biasa ayat-ayat jelek yang biasa dituturkan oleh pemimpin-pemimpin PAS seperti ayam sabungnya MAT SABU.

Hentikan semua ini,kerana anda seorang mahasiswa.Buka minda dan jadilah seorang yang open MINDET,siapa sebenarnya yang berpolitik? Mereka yang disebalik tabir dengan menggunakan nama “kebajikan” dan “mahasiswa” atau mereka yang jelas menggunakan nama parti tertentu seperti KELAB UMNO? Jika pemimpin UMNO datang untuk bercakap tentang UMNO,cukup hanya memanggil pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli KELAB UMNO,akan tetapi jika PAS hendak bercakap tentang PAS,kenapa gunakan nama “yayasan amal” atau “muslim care” konnnya NGO dan persatuan-persatuan yang menggerakkan down line-down linenya?
Sedangkan kalau pemimpin Negara bercakap atas pentas NEGARA dan bukan PARTI disalah tafsir? Sila berikan saya nama seorang MENTERI MALAYSIA atau mana-mana pemimpin kerajaan yang bercakap dengan gaya pemimpin PAS,terang-terangan mempelawa bersama dengan UMNO?

Sepanjang enam tahun saya di Mesir (2003 – kini 2009) tiada seorang pun MENTERI atau pemimpin kerajaan menggunakan cara PAS ini.Apa yang disebutkan ialah “dasar kerajaan”, “hak melayu” dan “bantu negara”.

Apakah perlu saya berikan perbezaan di sini antara NEGARA dengan PARTI? Antara dasar kerajaan dan dasar PARTI? Saya yakin,kita semua faham perbezaan ini.
Ingat pemimpin PAS dan penyokong-penyokongnya!!! KAMI BUKAN BUDAK-BUDAK!!!!!!!!!

Tiada ulasan: