Khamis, 17 Jun 2010

MAHASISWA AL AZHAR TIDAK AKAN TERLIBAT DENGAN PENGARUH MILITAN



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger Sekalian,

1.Saya mengamati laporan akhbar KOSMO hari ini bertarikh 17 Jun 2010.

2.Saya juga tekun mengikuti berita akhbar Mesir hari ini berkaitan mangsa "bunuh" yang mencetuskan polemik di Kaherah dan Iskandariah,Mesir baru-baru ini, Khalid Said.

3.Akhbar KOSMO melaporkan bahawa MALAYSIA akan memantau 6000 pelajar Malaysia di luar negara yang barangkali terlibat dengan "kumpulan yang mempunyai semangat jihad" yang tinggi, Jemaah Islamiah (JI) terutama di Mesir.

4.Saya berpendapat, kerajaan wajar berbuat demikian.Namun,angka 6000 tersebut membuatkan kita bertanya,seluruh Mesir atau seluruh pelajar Malaysia di luar negara?

5.Saat ini,bilangan pelajar Malaysia di Mesir adalah lebih kurang 8000 orang.

6.Pelajar jurusan agama saya jangka lebih kurang 3000 lebih.

7.Ada yang berpendapat,barangkali isu penghantaran beberapa pelajar Malaysia baru-baru ini dikaitkan dengan kenyataan tersebut.

8.Sebagai AHLI KELAB UMNO yang bersuara atas nama peribadi, saya agak terperanjat dengan kenyataan akhbar KOSMO berkenaan.

9.Ini adalah kerana METOD pengajian di AL AZHAR tidak memungkinkan mahasiswa kita di Mesir terlibat dengan pengganas.

10.AL AZHAR adalah tempat melahirkan ramai ilmuan dan metod pengajiannya berdasarkan KESEDERHANAAN dalam semua aspek.

11.Bahkan,pelajar Malaysia di MESIR belum pernah dilaporkan mngubah LAGU NEGARAKU.

12.Semangat patriotik mahasiswa Malaysia di Mesir adalah sangat baik walaupun saya lihat 90 peratus mahasiswanya "cenderung menyokong pembangkang".

13.Namun,apabila melihat angka bilangan mahasiswa Mesir hari ini,bukan sahaja di AL AZHAR bahkan di banyak Universiti lain dalam bidang perubatan.

14.Mungkin mahasiswa selain dari AL AZHAR.Kuliah DAR EL ELUM di Universiti Kaherah juga selamat dari ancaman pengaruh JI.

15.Saya simpulkan, isu ini TIADA KAITAN dengan mahasiswa AL AZHAR dan kuliah Dar El Ulum Universiti Kaherah.

16.Dalam isu mahasiswa kita yang dihantar balik,sekali lagi saya berharap,rakan-rakan di Mesir tidak mengaitkan isu yang dibangkitkan dengan isu tersebut.

17.Ini adalah kerana PUNCA sebenar penangkapan dan penghantaran balik ke Malaysia masih tidak diketahui bahkan dirahsia oleh pihak kesemalatan negara Mesir.

18.Apa pun, suka mengulas berkaitan isu penangkapan di Mesir.

19.Maksud "suspek" di Mesir ini terdedah dengan seribu kemungkinan termasuk "salah tangkap", "saja tangkap", "semberono" dan sebagainya.

20.Baru-baru ini, seorang belia Mesir di tangkap dan DIPUKUL SAMPAI mati hanya sebagai seorang suspek! Bahkan keluarga mangsa mempunyai bukti bahawa tangkapan tersebut adalah "semberono".

21.Seorang terkorban.Pemuda yang diakui berakhlak tinggi dibunuh dengan kejam.

22.Saksi ramai dan mereka diugut supaya jangan bersuara!!!

23.Cari sendiri di internet, kepada mereka yang pandai berbahasa arab,anda search dalam bahasa arab dan baca posting yang ada.

24.Kaherah dan Iskandariah pada awal minggu ini telah menyaksikan siri DEMONTRASI JALANAN yang meluahkan rasa tidak puas hati rakyat Mesir atas isu ini.

25.Hari ini,17 Julai, jasad beliau dikeluarkan dari PUSARA dan dibuat bedah siasat atas kematian berkenaan.

26.Maka,setiap suspek di Mesir ini terdedah kepada SUSPEK YANG TERSALAH dan sebagainya.

27.Saya yakin,kawan-kawan kita yang dihantar balik,TIDAK BERSALAH.Bahkan mereka adalah ORANG-ORANG YANG BAIK yang disalah tangkap.

Saya yang ihklas....

2 ulasan:

sAy iT oNce LovEly berkata...

Assalamualaikum ustaz faizal,

splendid.excellent points.. after all, it depends on individuality to choose on which side they were on. but yet, THE MENTALITY NEED TO BE CHANGED, being protestant never shows any of your ideology.

Speak with rational like what ustaz said, then it brought us harmony insha Allah.

I'm sorry for my wrong words.

May Allah leads us to the better path.


Muhammad Akmal

kucIngbUngE berkata...

thanx 4 the info n shares.

pray the best 4 all.

[^^,]