Ahad, 22 Ogos 2010

IMAMAH AL AZHAR,JPMK BUAT PEMBAHARUAN YANG AMAT POSITIF


PAKAIAN KONVOKESYEN MAHASISWA MALAYSIA DI AL AZHAR SEBELUM INI


AL AZHAR INSTITUSI AGAMA ANTARABANGSA

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger sekalian,

1.Saya mendapat berita bahawa JPMK pada tahun ini akan meneruskan majlis konvokesyen seperti sebelum ini.

2.Ini bermakna,konvokesyen anjuran JPMK selaku wakil Kementerian Pengajian Tinggi adalah kali kelima akan pernah diadakan.

3.Saya tidak dapat menyembunyikan kegembiraan apabila mendapat tahu bahawa pakaian jubah akademik pada tahun ini diubah.

4.IMAMAH (serban) AL AZHAR bakal menggantikan 'motarboard' manakala jubah pula akan disesuaikan dengan imej AL AZHAR.

5.Ini satu perkembangan yang sangat baik.Pakaian tersebut hampir dilupai oleh AZHARI sendiri.Saya sendiri tidak berpakaian sedemikian.

6.Dengan protokol baru ini,sekurang-kurangnya mengingatkan seseorang itu bahawa beliau adalah graduan AL AZHAR dan terpundak di bahunya peranan selaku agamawan AZHARI.

7.Sebelum ini,hanya konvokesyen PMRAM sahaja yang berpakaian sedemikian.Suara hati saya sebelum ini berkata,mungkin sebab pakaian itulah graduan kita memilih dua konvokesyen.Konvokesyen bersama JPMK dan PMRAM dengan tarikh yang berbeza.Namun saya saat itu hanya memilih satu konvokesyen sahaja memandangkan yang dianjurkan oleh JPMK adalah konvokesyen rasmi.

8.Tahniah kepada pihak JPMK.Tahniah juga kepada bakal graduan yang akan memakai imamah AL AZHAR.

9.Saya jangkakan sambutan graduan kita pada tahun ini akan lebih meriah selaras dengan perkembangan yang mengembirakan.

10.Saya juga amat berharap agar tiada lagi dua konvokesyen.

SELAMAT BERGRADUASI!!!!

Tiada ulasan: