Sabtu, 28 Ogos 2010

MUFTI MESIR : PERLANTIKAN WANITA DALAM JAWATAN PENTING AKAN MENAFIKAN DAKWAAN BARAT TERHADAP KITA YANG DIDAKWA MASYARAKAT MUNDUR


Prof Dr Ali Jum'ah,Mufti Republik Arab Mesir

TERJEMAHAN OLEH : MOHD FAIZAL SABHON
Sumber : AL AHRAM,29 Ogos 2010

Prof Dr Ali Jum'ah,Mufti Republik Arab Mesir telah menyatakan kebanggaan beliau terhadap kerjaya perundangan dan mesejnya dalam Islam serta peranan perundangan dalam masyarakat serta menegaskan bahawa perundangan Mesir adalah benteng negara.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri simposium yang diadakan semalam di Kelab Hakim-hakim Iskandariah sempena memperingati perang badar dan turut dihadiri oleh Pengerusi kelab berkenaan,Mustasyar (YANG ARIF) Muhammad Agwah.

Mufti turut menyatakan bahawa persetujuan Dewan Negara (Mesir) terhadap penyertaan wanita dalam dewan berkenaan dan perlantikan mereka sebagai HAKIM adalah merupakan pengiktirafan terhadap kemampuan wanita untuk dilantik ke jawatan tinggi dan penting serta menolak dakwaan barat yang mendakwa masyakat kita merendahkan martabat wanita.

Beliau menegaskan keperluan untuk meniggalkan adat masyakat tempatan yang dikaitkan dengan Islam secara salah dan boleh merosakkan imej Islam di mata masyarakat luar.Beliau juga menegaskan peranan penting wanita dalam masyarakat dan kemampuan mereka terhadap perlantikan pelbagai jawatan yang tidak bercanggah dengan syarak.

Dr Ali Jum'ah menisbahkan pendapat yang radikal tersebut (yang tidak membenarkan wanita dilantik ke jawatan tinggi dan penting) kepada sejarah khilafah uthmaniah di Mesir dan beberapa pihak yang menyebarkan fahaman-fahaman yang tidak selari dengan Islam tentang martabat dan kedudukan wanita.

Beliau berkata, "sesungguhnya,wanita telah berjaya dalam banyak bidang pekerjaan yang dahulunya hanya terhad kepada lelaki sahaja".Ianya merujuk kepada peranan wanita (yang terhad) menurut sejarah dalam pelbagai bidang yang antaranya pengajaran usul fekh,hadith dan dengan sesuatu yang sangat bercanggah dengan wanita serta salah faham berkaitan Islam dengan beberapa ungkapan yang sering dituturkan seperti "wanita adalah orang yang kurang akal dan agamanya".

Mufti Republik Mesir itu juga memberikan nasihat agar tidak mengeluarkan hukum dan membuat beberapa ketetapan dengan tidak berhat-hati.beliau turut menyatakan justifikasinya dengan penilitian yang betul dan ijtihad dalam mengeluarkan hukum berdasarkan perundangan asas keadilan.

NOTA :

1) Dewan Negara adalah badan perundangan tertinggi di Mesir.

2) Di Mesir,tiada pengasingan antara mahkamah syariah dan mahkamah sivil.

3) Perlembagaan Mesir,perkara 2 menyebut, "Islam adalah agama rasmi,Bahasa Arab adalah bahasa kebangsaan dan DASAR-DASAR SYARIAH ISLAMIAH adalah sumber utama dalam perundangan Mesir.

4) Ciri-ciri utama hakim mahkamah di Mesir haruslah "mahir" tentang DASAR-DASAR SYARAK atau bahasa mudahnya FAKEH disamping mahir tentang perlembagaan dan perundangan negara.Lepasan fakulti syariah dan undang-undang Universiti Al Azhar adalah yang paling banyak mengisi keperluan berkenaan.

5) Manakala lepasan fakulti undang-undang (kuliah el hukuk) di Universiti Kaherah dan universiti awam yang lain akan didedahkan dengan pengalaman profesion dahulu dalam jangka masa tertentu sebelum dilantik ke jawatan hakim.

6) Antara contoh undang-undang Mesir adalah seperti seksyen 46, Kanun acara jenayah, hukuman mati akan dijatuhkan setelah kertas pertuduhan dan penghakiman dibawa ke MUFTI REPUBLIK ARAB MESIR serta perlu mendapatkan pandangan beliau terlebih dahulu. Jika sekiranya Mufti Republik tidak menyatakan sebarang jawapan setelah 10 hari,hukuman berkenaan tetap akan dijatuhkan berdasarkan kepada bukti-bukti yang kukuh.

7) Kebayakan undang-undang keluarga Mesir adalah berdasarkan pendapat terpilih (rajih) dalam mazhab hanafi.

8) Namun,Mesir masih kekurangan dalam bidang aplikasi muamalat islam dan perasana perundangan yang berkaitan dengannya berbanding Malaysia.

Tiada ulasan: