Jumaat, 9 November 2012

SAYA DAN KPMM: setahun 20 hari

Saya menyerahkan borang pendaftaran KPMM sambil disaksikan Hadi Hussin

Bergambar kenang-kenangan bersama peserta SPC 2012 di lobi parlimen

Bergambar kenang-kenangan bersama Tan Sri Speaker Dewan Negara ketika lawatan ke Dewan Negara sempena SPC 2012 di lobi parlimen
Assalamualaikum waramtullahi wabarakatuh,

Para BLogger Sekalian,

1.Tanggal 12 November 2012 ini, umur Kelab Peguam Muda Malaysia Mesir (KPMM) akan genap setahun dua puluh hari.

2.Apa yang kita faham dengan manusia yang berumur sedemikian? Kita akan melihat proses pembesaran dan masih mengenali dunia.

3.Begitulah KPMM dalam politik kampus mahasiswa di Mesir.Banyak lagi yang KPMM perlu belajar dan dalam umur satu tahun dua puluh hari berkenaan adalah umur yang terlalu muda buat persatuan ini.

OBJEKTIF YANG NYATA

4.KPMM mempunyai objektif penubuhan yang jelas.Perkataan PEGUAM dalam persatuan ini menunjukkan satu profesian yang bersifat profesional.

5.Perundangan ISLAM di Malaysia memerlukan ramai pengamal perundangan.Peguam Syarie adalah pengamal perundangan ini dan untuk melahirkan ramai peguam syarie, graduan syariah di Universiti Al Azhar juga layak menjadi pengamal.

5.Perundangan Islam di Malaysia juga perlu diperluaskan dan bukan hanya terhad kepada tiga tahun penjara, lima ribu ringgit denda dan enam sebatan, dan bukan hanya kes nikan cerai sahaja.Perundangan  Islam perlu pergi lebih jauh dengan fokus kepada bidang muamalat.

6.Saya enggan bercakap soal hudud saat ini kerana Islam bukan hanya pada hudud.Islam lengkap dengan segala aspek kehidupan.Antara perkara yang paling penting ialah, Muamalat Maliah atau transaksi kewangan Islam kerana bidang ini melibatkan ramai umat Islam.

7.Dalam sejarah Perundangan Islam,  jual beli dan muamalat maliah atau kewangan Islam adalah fokus utama dalam misi transformasi umat berbanding hudud,bahkan,  dalil pensyariatannya juga diturunkan lebih awal berbanding hudud yang merupakan antara ayat terakhir diturunkan.

8.Untuk mecapai misi besar ini, sebuah persatuan baru yang berskala kecil dengan tumpuan kepada bidang syariah dan disasarkan terhadap mahasiswa fakulti berkenaan perlu ditubuhkan.Al Azhar adalah kiblat ilmu.Oleh yang demikian, perlu lahir banyak peguam syarie dari Al Azhar.

9.Graduan dan  Mahasiswa Syariah Al Azhar perlu melihat bidang ini sebagai bidang yang luas untuk berjuang.Kini, kita tidak lagi tertumpu hanya pada bidang perguruan, pegawai agama di majlis dan jabatan agama semata-mata.Bahkan, graduan syariah menceburi bidang profesional.

10.Dengan hasrat yang murni dan kesedaran yang tinggi, maka, KELAB PEGUAM MUDA MALAYSIA MESIR (KPMM) ditubuhkan.

IDEA PENUBUHAN KPMM

11.Sejak datang ke Mesir semula pada tahun 2008,saya adalah calon MASTER tajaan MARA.Majoriti pelajar  tajaan MARA adalah di ISKANDARIAH dalam bidang perubatan.

12.Sejak 2008 juga, saya lebih banyak menghabiskan masa di ISKANDARIAH berbanding di Kaherah kerana di sanalah tempat saya bertemu rakan2 sama tajaan yang mempunyai cara fikir yang menarik dan suasana yang lebih kondusif.

13.Pada tahun 2011, dunia melayu Malaysia digemparkan demontrasi  BERSIH 2.0 yang mendapat liputan hangat media antarabangsa termasuk di Mesir.Saya masih ingat tajuk akhbar Al Masry El youm beberapa hari selepas itu, mereka menyamakan demontrasi BERSIH 2.0 sebagai arab spring.

14.Kehangatan demontrasi tersebut merebak ke beberapa buah negara lain termasuk Mesir.Seorang pelatih melayu di jabatan latihan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan Mesir telah mengetuai demontrasi berkenaan di peringkat rakayat Malaysia di Mesir.

15.Akhirnya, perlajar berkenaan dibuang dari institusi berkenaan.Isu berkenaan mula menjadi besar dengan liputan meluas media tertentu di Malaysia.

16.Bantahan demi bantahan terhadap tindakan berkenaan yang kemuncaknya, pada 20 Julai 2011, seorang menteri kabinet telah bertandang ke Mesir mengadakan lawatan di rumah Wilayah Persekutuan di Mesir, justeru, bantahan di hadapan menteri berkenaan diadakan melibatkan ramai mahasiswa Malaysia ketika itu.

17.Pada tarikh yang sama juga, sebuah seminar literasi undang-undang dan kedaualatan Islam diadakan di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah atau nama lamanya ARMA.

18.Suasana di Mesir memang menarik jika terdapat program seumpama itu.Pada malam menjelang program bahkan, menjelang beberapa jam sahaja lagi program akan berlangsung, khabar angin bertiup kencang kononnya program berkenaan dibatalkan.

19.Sebagai orang yang agak masak dengan permainan politik mahasiswa di Mesir, saya langsung tidak mempercayai khabar angin berkenaan.Akhirnya, dengan lengkap long suit, saya melangkah ke program seminar berkenaan.

20.Program seminar berkenaan sangat berguna dan memberikan banyak input berguna kepada mahasiswa.Seminar  berkenaan telah menyedarkan saya dan hadirin lain tentang pentingnya perundangan Islam di Malaysia dan betapa graduan syariah diperlukan dalam bidang berkenaan.

21.Antara yang hadir dalam seminar tersebut ialah Amirul Amin, seorang siswa syariah tahun dua dan Hadi Hussin, juga siswa tahun dua syariah.

22.Saya telah mengutarakan soalan kepada pembentang kertas kerja seminar agar diadakan satu platform untuk mahasiswa Mesir menjalani attachment atau latihan dalam kamar ketika cuti musim panas.

23.Pembentang seminar ketika itu ialah empat orang :
1) Dato Zainul Rijal Abu Bakar (presiden PERSATUAN PEGUAM MUSLIM MALAYSIA - selepas ini disebut PPMM)
2) Tuan Haji Abd Rahim Sinwan (Timbalan Presiden PPMM)
3) Tuan Halim (setiausaha agung PPMM)
4) Tuan Roslizam (exco PPMM)

24.Akhirnya, timbul idea penubuhan Kelab Peguam Muda Mesir hasil dari perbincangan bersama dan ianya adalah idea asal Yang Berbahagia Dato Zainul Rijal Abu Bakar sendiri.Jordan telah menubuhkan kelab peguam muda Jordan lebih awal bahkan, kedatangan delegasi PPMM ke Mesir juga adalah dalam rangka lawatan selepas melancarkan kelab berkenaan di Jordan.

PROSES PENUBUHAN 

25.Hadi Hussin, seorang mahasiswa tahun dua syariah Al Azhar Tanta. Beliau saya lihat, seorang mahasiswa yang sedang mencari arah.Mencari lapangan bersosial.Mahu kelihatan mahu belajar hidup berorganisasi.

26.Beliau adalah orang yang paling kuat mendesak saya agar cita-cita menubuhkan KPMM ini menjadi realiti.Saya tidak tahu,apakah desakan beliau datang dari unsur luar atau dari beliau sendiri.Walaubagaimana pun, kesungguhan beliau amat saya kagumi.

27.Sejak beliau rapat dengan Dato Zainul Rijal, Hadi Hussin saya lihat, mula mempunyai arah dalam hala tuju pengajiannya.Beliau juga pada tahun berkenaan, lulus peperiksaan dan naik tahun seterusnya.

28.Saya tidak terburu-buru menubuhkan KPMM.Ini adalah kerana, hubungan saya dengan pelajar syariah tidak sekuat semasa zaman 1st Degree dahulu, ini adalah kerana, semasa saya memgambil MA, jumlah siswa Malaysia di peringkat post degree hanya sekitar 3 - 4 orang sahaja.

29.Walau bagaimana pun, saya banyak mengenali siswa syariah dari negeri Johor di Al Azhar.Kepada mereka, saya lontarkan isu-isu guaman syarie, skop perjuang peguam syarie dan keperluan graduannya berkecimpung dalam bidang ini.

30.Salah seorang dari kalangan mereka ialah Mohd Siddek Maiden Kutih.Berkulit gelap dari keturunan malibari itu pernah mendapat latihan secara langsung semasa belajar di sebuah IPTS di Malaysia dari Timbalan kanan pendakwa negeri Johor.

31.Minat yang ada pada beliau menyebabkan saya bertambah keyakinan, saya mampu menubuhkan KPMM di Mesir.

32.Pada bulan Ramadhan tahun berkenaan, saya telah mengerjakan umrah Ramadhan.Di sana, saya mencari ILHAM untuk menubuhkan persatuan tersebut.

33.Saya mengerjakan umrah Ramadhan ketika itu juga bersama-sama pelajar medic dari Iskandariah yang rata-ratanya dari MARA kecuali seorang dari YIK dan seorang lagi dari MINDEF.

34.Pulang dari umrah, saya nyatakan persetujuan kepada Hadi Hussin untuk menubuhkan KPMM.

35.Maka, pada 23 Oktober 2011, bertempat di Cafe Sidi Mansour (hari ini dikenali sebagai Genaro Restoran), sebuah pertemuan dengan empat mahasiswa syariah diadakan di sana.Kesemua mereka ialah :
1) Mohd Siddek Maiden Kutih 
2)Muhammad Al Fateh
3)Muhammad hafizul Najib
4)Muhammad Hasif Abu Bakar
Dan saya sendiri.

Dua orang yang penting ketika idea penubuhan diajukan tidak dapat hadir atas faktor tertentu.Walaubagaimana pun,Hadi Hussin dan Amirul Amin menyatakan persetujuan untuk menubuhkan KPMM.

36.Ketujuh-tujuh orang ini bersetuju dengan penubuhan KPMM dengan langkah pertamanya, menubuhkan Jawatankuasa Penaja.Saya dipilih mempengerusikan Jawatankuasa penajaan berkenaan.

37.Bermula tarikh berkenaan, KPMM mula lahir di Mesir dan pelbagai usaha memperkenalkan persatuan baru ini dipergiatkan ketika itu.Masyarakat mahasiswa Malaysia di Mesir umumnya, sedang dan masih memerhati program-program KPMM.

38.Dari programlah, KPMM akan mendapat ahli.Setakat ini, KPMM masih kurang mengadakan program untuk menambat hati pelajar syariah untuk terlibat dalam KPMM.

39. Setelah KPMM dilahirkan, KPMM perlu didaftarkan secara rasmi sebagai sebuah persatuan yang sah di Mesir.Maka, KPMM telah didaftarkan secara rasmi pada 15 November 2011 sambil disaksikan oleh Hadi Hussin di pejabat Education Malaysia Egypt (EME) dan pendaftaran tersebut diluluskan oleh Prof Madya Dr Suaidi (Sekarang bergelar Dato'), Pengarah EME.

40.Perlantikan rasmi ahli jawatankuasa KPMM agak lewat.KPMM mempunyai AJK tertinggi hanya pada 13 Februari 2012.Walaubagaimana pun, kesemua AJK yang dilantik tersebut, telah mula mendapat jawatan masing-masing sejak sebelum tarikh berkenaan, cuma surat pelantikan secara rasmi agak lewat diberikan atas faktor tertentu.

41.Pada 12 November 2012, saya telah menerajui KPMM selama setahun dua puluh hari.Annual Grand Meeting (AGM) akan diadakan pada tarikh berkenaan dan saya akan menyerahkan jawatan saya kepada bakal pengganti yang akan dipilih dalam AGM kelak.

42.Insyaallah, dalam coretan seterusnya, saya akan catatkan dasar-dasar dan slogan-slogan yang saya perkenalkan dalam KPMM, mengapa KPMM mesti diteruskan di Mesir dan mengapa mahasiswa syariah AL AZHAR perlu mengambil bahagian dalam KPMM.










1 ulasan:

Nai @ TPJ berkata...

Salam. Moga Allah Memberkati saudara..