Sabtu, 21 Februari 2009

INSTITUSI ULAMA DIHINA

Ulama adalah merupakan pewaris para nabi.Ulama meneruskan usaha-usaha yang telah dilakukan oleh nabi Muhammad S.A.W sebagai penyeru kepada umat manusia,menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah dari melakukan perkara terlarang.Tugas DA’I dan MUNZIR adalah dua tugas utama seorang ulama.

Kadang-kadang tugas ulama disalah anggap oleh sebahagian pihak.Dari dahulu hingga sekarang,tugas ulama yang menegur sesetengah pihak disalah anggap malah pernah seorang ulama yang difitnah hingga hampir dipancung.Imam Syafie R.A sendiri pernah ditohmah dengan beberapa tohmahan hingga beliau ditangkap dan hampir dijatuhi hukuman pancung di zaman khalifah ABBASIAH.Namun,kecerdikan ulama tersohor ini melepaskan beliau dari fitnah itu.

Hari ini,kita menyaksikan satu fenomena kurang sihat di Malaysia di mana Parti yang dikatakan menjadikan ISLAM sebagai dasar,bahkan tertera perkataan ISLAM sebagai nama parti tersebut mengundang pelbagai tafsiran terhadap ulama.

Selalu saya terdengar,si fulan,ulama UMNO,si fulan ulama PAS.Nasib baik tiada ulama DAP dan PKR.Menyokong mana-mana parti tidak salah.Pro mana-mana parti itu dibenarkan.Namun,kesilapannya adalah melebalkan ulama-ulama tertentu dengan mana-mana pihak supaya dibenci adalah salah.Jika yang bercakap sesuatu isu itu ulama yang dilabelkan ulama UMNO,orang PAS enggan untuk mendengar hujjah ulama berkenaan, begitu juga disebaliknya.

Mengapa ini terjadi? Jawabannya adalah persepsi yang diletakkan oleh sesetengah pihak supaya memenangkan kumpulan tertentu.Ini salah.Inilah faktor utama timbulnya fitnah dalam sejarah ISLAM.Maka timbullah SYIAH,KHAWARIJ dan sebagainya.Ketaksuban terhadap golongan dan kumpulan tertentu adalah membahayakan.Tolong jangan labelkan ulama dengan mana-mana pihak!!!!

Dalam isu pergolakan politik di Perak,PAS telah bertindak menghina mufti Perak dan Wilayah walaupun hujah yang dikeluarkan oleh mereka berdua adalah bersandarkan kepada dalil syarak yang disepakati.

Inilah kegagalan lepasan Al Azhar membawa mesej KESEDERHANAAN Islam yang dibawa oleh Al Azhar.Setahun beratus-ratus graduan yang keluar dari Al Azhar.Namun, dek kerana pembawakan kumpulan tertentu sahaja yang menjadi ikutan,kuliah di Universiti nombor kedua,aktiviti kumpulan tertentu yang pro kepada sesuatu pihak menjadi keutamaan,akhirnya,graduan Al Azhar gagal membawa mesej WASATIAH ISLAM yang diajar oleh Al Azhar.

Persoalan saya,sampai bila fenomena ini akan berterusan??

Tiada ulasan: