Sabtu, 18 April 2009

KEDUTAAN ANJUR PROGRAM MAKSIAT?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger Sekalian,

Islam telah menggariskan paduan yang jelas dalam soal memberikan nasihat dan teguran. Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “serulah (manusia) kepada jalan tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.Sesungguhnya tuhanmu dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang sesat dari jalannya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk” (surah An- Nahl ayat 125).

Dari aspek penerimaan sesuatu berita yang dikhabarkan pula,Islam menetapkan satu dasar yang cukup jelas sepertimana yang dirakamkan oleh Al Quran Al Karim,ayat keenam,surah Al Hujuraat,firman Allah S.W.T yang bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman,jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita,maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”(surah Al Hujuraat,ayat 6).

Al Quran dan sunnah adalah pegangan kita. Pihak yang sering mengatakan bahawa “kumpulan” mereka bergerak atas dasar AL QURAN dan SUNNAH harus menjiwai intipati dua ayat yang telah saya sebutkan diatas.Jangan jadikan ianya sebagai satu retorik semata-mata.Jika tidak ianya hanya sebagai satu slogan dan omong-omong kosong sahaja dan hanya menjadikan hujah AL QURAN dan SUNNAH sebagai alat memperluaskan pengaruh mereka.

KBMK dan JPMK anjur program maksiat?

Seperti mana yang saya nyatakan dahulu,festival asean 2009 sungguh mendapat sambutan hangat dari mahasiswa-mahasiswi Malaysia dan asing.Justeru,ada pihak yang rasa “tak senang hati” dan “cemburu” dengan sambutan yang menggalakkan tersebut.Pelbagai telahan dan momokan dibuat untuk memburukkan program berkenaan.

Bermula dengan spekulasi kononnya akan berlaku adegan panas dalam aktiviti perniagaan di tapak bazar.Namun,mereka akhirnya gagal mencari bukti untuk ditatap oleh mahasiswa terbanyak walaupun “cameraman” dari pihak tertentu aktif bergerak sepanjang program.Barangkali kru-kru PMRAM MEDIA CENTER (PMC) yang ligat berkeliaran sepanjang program berkenaan kecewa kerana tiada bahan bukti boleh dikaitkan dengan spekulasi mereka.

Namun yang demikian,mereka mampu menarik nafas lega dan puaslah nafsu serakah mereka apabila menemui “satu bukti” yang sungguh menarik dan boleh disebarkan untuk menanam persepsi buruk terhadap Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK).

Oleh yang demikian,kemudahan terkini seperti YAHOO MESSENGER dan BLOG digunakan untuk menyebarluaskan persepsi berkenaan.PMRAM? mereka akan menafikan bahawa itu bukan kerja PMRAM.Namun,PMRAM tidak boleh menafikan bahawa yang terlibat adalah AHLI PMRAM. “itu kerja ahli,kita tak boleh nak sekat mereka”.Barangkali itulah jawapan mereka jika ditanya.Sikap tidak bertanggungjawab PMRAM ini amat dikenali ramai sejak dahulu lagi.

Persoalan saya,adakah benar bahawa KBMK,JPMK,ISMA,KELAB UMNO,ABIM,PERUBATAN dan persatuan-persatuan lain dibawah KBMK dan JPMK menganjurkan program tarian berkenaan? Ingat,ayat keenam surah AL HUJURAT tadi jelas mengajak kita kembali merenung,sejauh manakah kebenaran mereka yang mengatakan bahawa “kita menyokong kumpulan yang bersandarkan kepada AL QURAN dan SUNNAH!”.

Apa pun,fakta yang jelas adalah satu tarian wanita telah dipersembahkan oleh sebuah kumpulan dari negara asean pada malam konsert festival berkenaan.Satu lagi fakta yang jelas adalah,pasukan nasyid dari negeri JOHOR yang telah merangkul Johan pertandingan tersebut mempersembahkan persembahan yang mengkagumkan disusuli persembahan penyanyi nasyid terkenal tanah air, BAZLI U.N.I.C dan kumpulan DAI’E AL NADA yang merupakan sebuah kumpulan nasyid yang masyhur di negara arab terutamanya MESIR dan ARAB SAUDI dan yang uniknya ahli kumpulan mereka adalah mahasiswa INDONESIA yang sedang menuntut di AL AZHAR.Apa khabar kumpulan nasyid AL WADI PMRAM.Opsss saya lupa,hujahnya barangkali, “AL WADI PMRAM telah lebih dahulu ditubuhkan dari DAI’E AL NADA!!!” seperti mana mereka kata “PMRAM lebih awal ditubuhkan berbanding persatuan-persatuan lain”.Kita tidak tanya BERAPA UMUR ANDA dan BILA ANDA DILAHIRKAN? Kami tanya SEJAUH MANAKAH KUALITI “orang lama” SEPERTI ANDA INI?Mereka sendiri tahu jawapannya.

Setelah maklumat persembahan tarian tersebut disebarkan,saya segera mencari kepastian dan berhubung terus JABATAN PENUNTUT MALAYSIA KAHERAH (JPMK) sesuai dengan kadungan ayat keenam surah Al HUJURAT dan ayat 125 surah An-Nahl berkenaan.

ETIKA MENEGUR

Setelah mendapat kepastian,saya lihat KBMK,JPMK,ISMA,KELAB UMNO,ABIM,PERUBATAN dan persatuan-persatuan lain yang berdaftar dibawah KBMK dan JPMK tidak boleh dipersalahkan.Ini adalah kerana,tarian wanita berkenaan “TERKELUAR DARI KAWALAN DAN ANJURAN” penganjur.
Menurut sumber yang rapat dengan KBMK dan JPMK,pada mulanya,sebuah kedutaan asing sebuah negara ASEAN berminat membuat persembahan kebudayaan masyarakat mereka sesuai dengan tema dan bentuk festival tersebut yang merupakan festival yang berasaskan kebudayaan asean.

Penglibatan tarian hanya melibatkan “budak-budak”.Ini yang mereka nyatakan.Namun,KBMK dan JPMK amat terkejut apabila yang terlibat adalah “kakak budak”.Ingin saya ingatkan di sini bahawa,pihak penganjur tidak tahu menahu penyertaan “kakak budak” berkenaan.Apkah wajar pihak penganjur dipersalahkan? Kepada pihak yang berkenaan,jangan meneguk di air yang keruh!!!! PMRAM harus mengajar ahlinya bersikap profesional dan bukan bertindak seperti orang politik jalanan.

Saya ingin bertanya,adakah pihak-pihak yang “kurang senang” dengan tarian berkenaan datang sendiri ke pejabat KBMK dan JPMK bertanyakan hal tersebut? Mengapa anda tidak menurut etika yang ditetapkan oleh AL QURAN yang merupakan pelembagaan setiap muslim dalam hal ini.Kalian sering melaung-laungkan bahawa anda mendokong kumpulan yang bergerak atas dasar AL QURAN dan SUNNAH namun anda bertindak sebaliknya!!!
Dalam soal menegur,ayat 125 surah An-Nahl wajar dijiwai oleh setiap masyarakat mahasiswa apabila menegur.Apatah lagi perkara yang ditegur itu sesuatu yang “kurang pasti” .Saya katakan “kurang pasti” berdasarkan tohmahan mereka yang mengatakan bahawa pihak penganjur telah menganjurkan dan menghidangkan program maksiat.
“pasti”kah anda yang berkata sedemikian rupa? Lidah memang tidak bertulang.
Mereka lebih suka meniru gaya politik jalanan yang sering tuduh menuduh orang lain dan menjatuhkan imej dan mengaibkan orang lain.Gaya ini tidak dianjurkan oleh syarak sebaliknya ianya gaya adu domba yang mengundang pecah belah yang sememangnya tidak dianjurkan oleh syarak.

Saya bukan membela KBMK,JPMK atau mana-mana persatuan yang berdaftar dibawah KBMK dan JPMK akan tetapi saya mempersoalkan cara menegur dan sikap menuding jari mereka.Ingat,saya bukan menyokong persembahan tarian tersebut!

Jangan lupa,dalam KBMK dan JPMK,terdapat tiga individu yang mempunyai latar belakang dan pendidikan agama yang tinggi.Mereka adalah DUTA BESAR MALAYSIA KE KAHERAH,TYT DATUK ZAINAL ABIDIN ABDUL KADIR,lulusan ijazah sarjana,universiti Al Azhar.Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah,Dr Jamil Hasyim,lulusan Ijazah Doktor Falsafah,dalam bidang falsafah Islam dari Universiti Kaherah dan Ustaz Zainuddin lulusan Ijazah sarjana muda dari sebuah universiti di MAROCO.

Apakah anda ingat mereka tidak faham perkara yang berakaitan “MAKSIAT”? Apakah anda ingat mereka suka melihat tarian wanita berkenaan? Sudah tentu mereka faham apa itu maksiat dan tidak berminat dengan hiburan yang bercanggah dengan syarak.

Saya cadangkan agar kita sama-sama tidak menuding jari dalam isu ini.Dalam perjumpaan saya dengan pihak JPMK baru-baru ini,jelas,pihak berkenaan komited dan berazam akan lebih hati-hati dan akan lebih peka dalam persembahan FESTIVAL tahun hadapan yang juga akan melibatkan persembahan dari rakan-rakan negara asean.

Persoalannya,apakah mereka benar-benar bimbangkan “maksiat” atau mereka “bimbang” program berkenaan telah mendapat sambutan hangat justeru harus dimomokkan dengan seribu satu keaiban agar kelak mahasiswa – mahasiswi malaysia dan asing enggan terlibat? Pastinya niat jahat mereka akan gagal sejajar dengan kematangan mahasiswa-mahasiswi kita hari ini.

TARIAN YANG DIMAKSUDKAN ADALAH SEPERTI YANG DIRAKAM OLEH ORANG YANG TIDAK DIKETAHUI DAN DIUPLOAD DALAM YOU TUBE MENGGUNAKAN NAMA "ezohadhari" :

http://www.youtube.com/watch?v=bjo9y3nYj8o

Tiada ulasan: