Ahad, 17 Oktober 2010

BENARKAH PTD KAKI GOLF ?




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger yang saya hormati sekalian,

1.Pada awalnya,saya berhasrat untuk menulis sedikit pengalaman untuk dikongsi bersama berkaitan coursework atau tamhidi bagi program ijazah sarjana Syariah di Universiti Kaherah.

2.Memandangkan terdapat saat ini satu isu yang memerlukan komentar dan pandangan awam,maka saya mendahulukan isu ini dan saya berjanji akan mencoretkan pengalaman saya selepas ini.

3.Pagi tadi,apabila saya membuka akaun FB,saya terkejut terdapat satu pandangan berkaitan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) yang dikaitkan dengan "kaki golf".

4.Saya bukan seorang PTD akan tetapi saya akui bahawa saya adalah pengkagum PTD.Oleh yang demikian,saya rasa agak terkilan apabila terdapat tuduhan bahawa PTD kaki golf.

5.Bermain golf adalah satu riadah atau sukan yang tidak bercanggah dengan syarak selagi pemain menjaga waktu solat dan menutup aurat.

6.Tidak salah untuk seorang pegawai kedutaan bermain golf.Bahkan,saya difahamkan bahawa permainan golf adalah merupakan salah satu cara mengeratkan hubungan antara negara.

7.Kerajaan juga memperuntukkan elaun bermain golf untuk seorang PTD sebanyak RM 5000 setahun.

8.Saya tidak fikir angka tersebut sesuai dengan sebuah negara pelancongan seperti Mesir.Saya rasa yuran tahunan kelab golf di Mesir tentu jauh lebih mahal memandangkan negara ini berstatus negara pelancongan.

9.Bermain golf juga tidak salah bagi PTD memandangkan mereka bermain di luar waktu pejabat.

10.Gelaran kaki golf lebih bagus dan baik berbanding digelar kaki ampu atau kaki bodek.

11.Saya selalu mendengar rungutan para pelajar bahawa sukarnya bertemu pegawai atase Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK).

12.Pada 11 Oktober baru-baru ini,saya menemani seorang rakan membuat urusan mengerjakan haji.

13.Beliau memerlukan dokumen pengesahan.Sebagai prosedur awal,pelajar berkenaan harus mengisi borang dan setelah itu,surat akan dikeluarkan oleh JPMK dan ditandatangai oleh seorang pegawai atase atau pengarah JPMK.

14.Alangkah terkejutnya saya,apabila terdapat ramai pelajar menunggu untuk mendapatkan tandatangan.Dalam hati saya berkata "hanya tandatangan jer pun...kenapa ramai begini yang menunggu?".

15.Saya bertanya kepada mereka,berapa lama menunggu dan mengapa ramai hari ini?

16.Jawapan mereka sama,iaitu untuk mendapatkan tandatangan pengesahan pegawai atase.

17.Lamanya menunggu untuk mendapatkan tandatangan adalah satu perkara yang tidak masuk akal sedangkan 11 Oktober adalah hari isnin,hari bertemu pelanggan.

18.Bukankah slogan gagasan SATU MALAYSIA yang digagaskan oleh YAB Perdana Menteri mengajak pegawai awam mengutamakan rakyat? Adakah pegawai JPMK tidak faham bahawa RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN ?

19.Rupa-rupanya pegawai-pegawai JPMK ada mesyuarat pada hari berkenaan sedangkan hari Isnin adalah hari bertemu pelanggan! Bahkan,saya menyaksikan sendiri,seorang pegawai JPMK mengangkat tangan tanda menolak permintaan seorang pelajar yang datang meminta tandatangan pengesahan dengan alasan ada mesyuarat.

20.Saat itu,hanya seorang sahaja pegawai yang disediakan dan beliaulah yang melayan permintaan pelajar dan dialah juga yang menerima tetamu dari kalangan ibu bapa,itulah ustaz Zulkifli.

21.Harapan saya,agar rakan-rakan faham,bahawa pegawai PTD yang main golf bukan bermain suka-suka,bahkan mereka bermain dengan mempunyai misi tertentu dan mereka bermain di luar waktu pejabat.Tahukah anda,sebahagian PTD bahkan hampir kesemua mereka bekerja setiap hari di Kedutaan balik lewat kerana tugasan negara.Ada yang balik pada jam 11 Malam!! esok masuk jam 8....

22.Adakah anda pegawai yang menepati waktu dan sanggup kerja lebih waktu seperti PTD?

3 ulasan:

Han berkata...

pandangan anda adalah tidak tetap, sejap macam menyokong, kemudian seperti tidak puas hati, kemudian menyokong semula, so yg mana satu?

Ezo berkata...

Terima kasih "Han"....di mana yang "tidak tetap" tuh? tolong tunjukkan? pendirian saya tentang PTD adalah tetap dan saya sentiasa bersama PTD...

Tanpa Nama berkata...

1st time ana baca blog anta wahai ezo.... :)


mahdi