Jumaat, 7 Januari 2011

PENGEBOMAN DI ISKANDARIAH : POLIS MESIR CEKAP

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger sekalian,

1.Pada hari sabtu lepas,1 Januari 2011,saya berhasrat untuk ke ISKANDARIAH untuk menemani seorang rakan yang berurusan di pejabat MARA Iskandariah.Dalam masa yang sama,saya juga sepatutnya akan ke FAKULTI PENGAJIAN SASTERA,Universiti Iskandariah,untuk urusan tesis saya.

2.Sejam sebelum bertolak,kami mendapat berita sebuah gereja di ISKANDARIAH dibom.

3.Ketika mendapat berita berkenaan,saya sangat marah!! Ini adalah kerana ianya perbuatan yang jelas bercanggah dengan amalan Islam yang menghormati gereja dan rumah ibadah agama lain.

4.Disaat itu juga,saya teringat isu yang sama yang melanda tanah air pada awal tahun lepas.Ianya juga berlaku pada awal tahun.Bezanya,ianya berlaku bukan di saat sambutan awal tahun.

5.Saya mengikuti isu ini dengan terperinci dan sebagai orang yang berada di Mesir sejak program ijazah pertama,iaitu sejak september 2003,sudah tentu,saya masih ingat,isu yang sama pada tahun 2005.Juga tragedi pengeboman di sempadan ISRAEL - MESIR, TABA.

6.Dalam perbandingan saya sebagai rakyat yang bebas bersuara,tidak salah jika saya katakan POLIS MESIR sungguh bijak dan jauh lebih cekap dalam menangani tragedi seperti ini.Kawalan terus diketatkan di kawasan sekitarnya bahkan di KAHERAH yg jauhnya lebih 200 KM juga menerima nasib yang sama.

7.Rumusannya,pihak keselamatan Mesir sungguh cekap dalam menangani hal ini dan kawalan ketat terus dilakukan untuk mengelakkan berlaku kejadian seumpama itu berulang lagi.

8.Lain halnya di Malaysia,peristiwa yang sama berlaku pada awal tahun 2010 dan ianya berulang kali di tempat lain dalam masa yang singkat!!.Ini membuktikan kecekapan pihak keselamatan di negara kita BOLEH DIPERSOALKAN dan tidak salah jika saya katakan POLIS MALAYSIA TIDAK CEKAP atau PIHAK KESELAMATAN MALAYSIA TIDAK CEKAP.

9.Tujuan pengeboman itu sebenarnya adalah satu usaha untuk menyalakan api perang saudara di Mesir.Namun,semangat kebangsaan yang dimiliki oleh rakyat Mesir dan berkat ulama-ulama di Mesir telah menyelamatkan suasana.

10.Saya amat bersetuju dengan Prof Dr Yusuf Al Qardhawi yang menyatakan bahawa peristiwa tersebut didalangi oleh tangan luar.Bagi saya,jelas ianya didalangi oleh MOSAD dan CIA sebagai badan perisikan yang cukup hebat di dunia.Ini dinyatakan oleh MEDIA Mesir secara sindiran melalui KARIKATUR akhbar perdana Mesir,AL AHRAM.

11.CIA dan MOSAD menurut sebuah majalah di Mesir sedang menjalankan operasi barat untuk mengurangkan pengaruh ISLAM dalam peta AFRIKA dan mengecilkan negara-negara arab bagi memberikan keselesaan kepada ISRAEL.

12.Iraq barangkali akan terpecah kepada dua satu hari nanti,antara puak Qurdis dan Syiah kerana perang saudara dan perselisihan mazhab kononnya.

13.Sudan pula,hampir berjaya dipisahkan dengan SUDAN UTARA dan SUDAN SELATAN.

14.Negara Islam yang paling ditakuti barat adalah negara-negara arab.Mereka ada kekuatan emas hitam.Sejarah membuktikan,jika arab bersatu,mereka menguasai dunia.

15.Ada negara yang mereka jadikannya sekutu.Tujuannya adalah hanya sebagai "take your enemy as a friend".Ianya bukan didasari oleh kelikhlasan.Lihat sahaja layanan Amerika Syarikat terhadap bekalan senjata ke ARAB SAUDI!!

16.Semoga perancangan jahat YAHUDI dan MUSUH AGAMA ALLAH ini akan digagalkan dengan kesedaran dan penyatuan bangsa arab khasnya dan umat ISLAM umumnya.

1 ulasan:

Abdul berkata...

Teruskn tulisn ilmiah yg mmpunyai mesej Dan dakwah yang mampu mmberi ksn nurani kpd insani....insyaallah