Khamis, 19 Januari 2012

ISU YURAN GUAMAN MAIWP : APA KATA FEKH ISLAM?




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger sekalian,

1.Baru-baru ini,kita dikejutkan dengan isu berkaitan penggunaan wang zakat.Tidak perlu diulangi kronologi isu tersebut kerana saya yakin,semua orang faham isu ini.Tanyalah PAKCIK GOOGLE,insyaallah,macam-macam ada.

2.Dalam menghakimi isu tersebut, kita perlu mendengar dari kedua-dua pihak.Ringkasan isu tersebut adalah,penggunaan wang zakat untuk membayar yuran guaman yang ditujukan kepada Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP).

3.Kalau dilihat dari jawapan Sohibussamahah Mufti Wilayah Persekutuan,penggunaan tersebut berdasarkan tafsiran asnaf FI SABILILLAH seperti yang ditafsirkan oleh IMAM FAKHRUDDIN AR RAZI dan pengarang tafsir AL MANAR.

4.Walaupun begitu,jawapan tersebut tidak melegakan pihak tertentu justeru,mereka cuba pula memainkan sentimen lain, menggunakan wang zakat untuk membayar PENDAHULUAN YURAN GUAMAN berkenaan atau dalam kata lain,ianya dianggap sebagai MAIWP membayar hutang guamannya dengan menggunakan WANG ZAKAT.

5.Siapa yang disaman sebenarnya? MAIWP atau individu? Semua orang tahu,ianya adalah saman ke atas MAIWP.

6.Apabila yang disaman itu MAIWP, maka, sudah tentulah KETUA ORGANISASI berkenaan atau pengerusi MAIWP dilibatkan.Orang itu adalah Dato' Seri Mejar Jeneral Jamil Khir, seorang tokoh agamawan terkenal yang hari ini memegang jawatan sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri.

7.Apa yang pelik dalam isu ini,jawapan SS MUFTI yang berdasarkan kitab tafsir ulama muktabar dijawab dengan sinis oleh ketua pemuda sebuah parti yang berlabel ISLAM dengan katanya, "mufti jaga agama,bukan jaga menteri".Wajarkah ucapan berkenaan? Bukan sahaja TIDAK MENGHORMATI INSTITUSI MUFTI,bahkan TIDAK MENGHORMATI TAFSIRAN ULAMA DAN KEILMUAN ULAMA MUKATABAR,iaitu Imam Fakhruddin Ar Razi.Itulah jadinya apabila agama jadi bahan milikan dan politik kepartian yang sempit.

8.Jika jawapan mufti berdasarkan tafsiran FI SABILILLAH tersebut tidak boleh dihormati,bagaimana pula dengan pandangan Fekh Islam? Tapi sebelum saya pergi jauh, ditegaskan di sini, SAYA BUKAN MEMBELA INDIVIDU, tapi saya mahukan kebenaran dan saya menolak usaha memburuk-burukkan reputasi agamawan dengan membayangkan orang agama juga KORUP.Ianya TIDAK BOLEH DITERIMA lebih-lebih lagi, ianya adalah hanya persepsi buruk oleh pihak tertentu untuk pihak lawannya.

BAITUL MAL MENURUT PERSPEKTIF FEKH ISLAMI DAN REALITI SEMASA

9. Dalam Fekh ISLAM,baitulmal berfungsi sebagai institusi yang menjaga dan mengurus harta-harta zakat,wakaf,rampasan perang dan sebagainya.Ini diperjelaskan oleh dua tokoh sarjana ilmuan politik Islam atau siasah syariyyah,AL QADHIE AL MAWARDI dan AL QADHIE ABU YAKLA dalam kitab mereka yang bertajuk AL AHKAM AL SULTANIAH.

10. Manakala pengurusan harta awam lain seperti KHARAJ (cukai ) dan pendapatan negara yang lain, ianya diletakkan dibawah pengurusan DEWAN BAITUL MAL.

11. Sumber Baitul mal menurut perspektif fekh Islam pula,terbahagi kepada EMPAT :

11.1 : Baitul Zakat atau jabatan yang mengumpul harta-harta zakat
11.2 : Baitul Akhmas atau jabatan yang menyimpan satu perlima harta rampasan perang (ghanimah) sesuai dengan firman Allah S.W.T dalam surah AL ANFAL ayat ke 41.
11.3 : Baitul Dhawaik atau jabatan yang menyimpan harta yang TIDAK BERTUAN.
11.4 : Baitu Mal EL FAYYIK atau jabatan yang mengumpul harta yang diambil dari bukan Islam dengan bukan secara perang.

12. Jika dilihat dari aspek ini,fungsi baitul mal hari ini dijalankan oleh Majlis Agama Islam Negeri-negeri .Sudah tentulah,hukum - hakam yang berkaitan dengan baitul mal seperti yang terdapat dalam manuskrip-manuskrip lama (turath) terpakai untuk Majlis Agama Islam negeri.

13. Berdasarkan fungsi dan pembahagian BAITUL MAL oleh fekh Islam tersebut,jelas kepada kita bahawa zakat salah satu harta yang diuruskan oleh baitul mal atau hari ini dikenali sebagai Majlis Agama Islam Negeri.

PERBAHASAN FEKH ISLAM BERKAITAN ISU PENDAHULUAN WANG YURAN GUAMAN

14. Jika bercakap tentang asnaf (kumpulan) yang berhak mendapat zakat, sudah tentu ianya adalah satu ketetapan yang ditetapkan oleh ALLH S.W.T. Walaubagaimana pun, tafsiran terhadap asnaf-asnaf tersebut terdedah kepada PERBAHASAN PARA ULAMA sesuai dengan kemampuan IJTIHAD mereka.

15. Sebagai contoh,di bawah asnaf FI SABILILLAH,ulama berbeza pendapat,adakah orang yang tidak mampu mengerjakan haji boleh dibiyai oleh baitul mal dengan menggunakan harta zakat di bawah asnaf fi sabilillah? Jika dilihat dari maksud asnaf fi sabilillah itu ialah, BERPERANG DI JALAN ALLAH. Dalam isu HAJI tadi,Ada pendapat dikalangan para ulama fekh (fuqaha') yang membenarkannnya.Bagaimana ulama berijtihad? Itulah fekh islam dan keluasannya.Ianya tidak terkongkong dengan LITERAL ayat semata-mata, sebaliknya ia memerlukan kepada penerangan sama ada dari Nabi S.A.W, para sahabat dan ijtihad para ulama sesuai dengan kemampuan.Sifat NAS atau DALIL adalah TERHAD akan tetapi isu-isu umat Islam berkembang mengikut peredaran zaman dan kesesuaian tempat.

16. Terdapat perbahasan ulama dalam isu LIABILITI BAITUL MAL atau hutang piutang yang berkaitan baitul mal.

17. Ianya disebut didalam kitab HASYIAH IBNU ABDEEN yang ditulis oleh IBNU ABDEEN, beliau menyatakan bahawa,Jika sabit hutang piutang yang berkaitan BAITUL MAL, harta baitul mal boleh dipinjam dari salah satu jabatan di bawah baitul mal untuk menyelesaikan hutang berkenaan.

18.Pendapat tersebut bersandarkan kepada hadith Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh ABU DAUD bahawa Banginda S.A.W meminjam baju besi dari SAFWAN BIN UMAYYAH untuk berperang.(Sunan Abu Daud jilid 3 muka surat 328)

19. Begitu juga dengan hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim,bahawa Rasulullah S.A.W meminjam unta sedekah dan kemudiannya baginda kembalikannya semula. (Sahih Muslim jilid 3 muka surat 1224).

20. Berdasarkan dua hadith berkenaan,ulama mengeluaran hukum bahawa harta BAITUL MAL (zakat adalah sebahagian harta baitul mal) boleh digunakan untuk membayar hutang piutang berkaitan BAITUL MAL.

KESIMPULAN

21. Adalah tidak wajar mana-mana pihak menggunakan isu agama sewenang-wenangnya hingga memperlekehkan institusi umat Islam sedangkan, isu tersebut adalah isu yang diperbahaskan para ulama.

22. Jika bukan kita umat ISLAM sendiri ,siapa lagi yang mesti menghormati institusi agama dan ulamanya?

Wallahua'lam

*BERIJTIHAD : Mengeluarkan hukum

Hayyu 'Asyir
Kaherah

Tiada ulasan: