Jumaat, 13 Jun 2014

PENGHINAAN SYEIKHUL AZHAR DAN CAMPUR TANGAN IKHWAN MUSLIMIN DALAM KERAJAAN MURSI BUKAN DONGENGAN : FAKTA DAN GAMBAR



    Dr Gamal abdul Sattar dari Ikhwan Muslimin yang dilantik


   Dr Salem Abdul Galil PRO AL AZHAR dan BEBAS yang diberhentikan 


Dr Abduh Muqalled dari Ikhwan Muslimin yang dilantik

 
Dr Shawqi Abd Latif PRO AL AZHAR dan BEBAS yang diberhentikan


Dr Solah Sultan dari Ikhwan Muslimin yang dilantik dengan memberhentikan serta merta Setiausaha Agong Hal Ehwal Islam yang PRO AL AZHAR dan BEBAS.


Abdul Malik, cuba menegak benang yang basah dan analisis yang bersumber dari media provokatif


Jawapan saya 1 


Jawapan saya 2 


Jawapan saya 3


Cacian yang diterima oleh penulis selepas jawapan disiarkan 




Para Blogger Sekalian, 

1.Kita beralih seketika untuk menjawab tohmahan kononnya saya mereka2 dan berbohong berkenaan Penghinaan Pentadbiran Mursi terhadap Syeikhul Azhar dan campur tangan besar-besaran Ikhwan Muslimin dalam pentadbiran kerajaan Mesir saat itu sebagai proses "segera" mengikhwankan Jabatan2 kerajaan.

Sebelum ini saya pernah nyatakan di facebook berkenaan penghinaan institusi presiden Mursi terhadap Syeikhul Azhar yang mewakili AL AZHAR apabila jawatankuasa majlis sambutan di Universiti Kaherah yang diatur oleh jawatankuasa sambutannya yang terdiri dari kumpulan Ikhwan Muslimin dan Salafi dengan membelakangkan protokol meletakkan Syeikhul Azhar yang setaraf dengan Perdana Menteri di tempat duduk belakang.Tindakan tersebut menyebabkan syeikhul azhar meninggalkan lokasi sebelum majlis bermula.

Sebelum ini juga saya menyatakan, proses mengikhwankan Jabatan kerajaan dilakukan besar-besaran oleh Mursi dan Ikhwan Muslim bersama Salafi.Tidak timbul soal TIDAK BERI KERJASAMA, sebaliknya yang timbul adalah CAMPUR TANGAN MELAMPAU.Saya kemukakan satu contoh sahaja dahulu, bagaimana campur tangan mengikhwan dan Mensalafikan Kementerian Wakaf Mesir. 

2.Selain dari itu, penghinaan jelas yang sengaja dilakukan oleh Institusi Presiden Mursi ialah membelakangkan Syeikhul Azhar dalam pelantikan Menteri Wakaf saat itu kerana peranan menteri wakaf amat penting kerana mewakili AL AZHAR dalam kabinet kerajaan selain berperanan sebagai individu dan jabatan yang akan bersama2 AL AZHAR mengendalikan Institusi Agama di Mesir.

3.Syeikhul Azhar dilaporkan telah mencadangkan Syeikh Prof Dr Umar Hasyim kerana peranan luas beliau dalam pentadbiran sebagai Rektor Al Azhar.Walaubagaimana pun, nasihat tersebut ditongsampahkan oleh Mursi dengan mengambil perkiraan politik sebagai ukuran dengan melantik bekas dekan sebuah fakulti Universiti Al Azhar yang beraliran Salafi.

4.Jawatan Menteri Wakaf yang mewakili Al Azhar dalam kabinet bukan jawatan kecil.Kebiasaannya, penyandang jawatan datang dari MASYAIKHATUL AZHAR (PEJABAT SYEIKHUL AZHAR) atau pentadbiran tertinggi yang dekat dengan pejabat Syeikhul Azhar seperti REKTOR atau TIMBALAN REKTOR AL AZHAR.bukan hanya semata2 dari aliran politik tertentu.

5.Seperti contoh, Dr Mukhtar Gomaah yang dilantik selepas revolusi 30 Jun 2013 adalah bekas Ketua Bahagian Media Islam di Pejabat Syeikhul Azhar.Senarai di bawah mungkin boleh menjelaskan lebih terperinci : 

Menteri Wakaf dari 1996 hingga sekarang :

ZAMAN MUBARAK : 1996 - 29 Januari 2011 : 
Prof Dr Hamdi Zaqzouk (Jawatan terdahulu, Timbalan Rektor Universiti Al Azhar) 

PASCA REVOLUSI 25 Januari 2011 : 30 Januari - 17 Julai 2011 : 
Prof Dr Abdullah Hussien Hilal (Jawatan terdahulu, Timbalan Rektor Universiti Al Azhar) 

ZAMAN PM ESAM SHARAF - AL GANZOURI : 18 Julai 2011 - 31 Julai 2012 : 
Prof Dr Muhammad Fadhil Al Qousi (Jawatan terdahulu, Timbalan Rektor Universiti Al Azhar) 

ZAMAN PRESIDEN MURSI : Ogos 2012 - 3 Julai 2013 : 
Prof Dr Tal'at Afifi (Jawatan terakhir dalam pentadbiran, Dekan Fakulti Dakwah Februari 2001- Mei 2005) 

PASCA REVOLUSI 30 Jun 2011 : 4 Julai 2013 - sekarang : 
Prof Dr Mukhtar Gomaah (Jawatan terdahulu, Ketua Bahagian Media Islam Jabatan Syeikhul Azhar) 

5.Selepas pelantikan menteri wakaf beraliran salafi, bermulalah proses pertukaran "SEGERA" segala jawatan paling kanan dalam kementerian wakaf berkenaan : 

6.KETUA SETIAUSAHA KEMENTERIAN WAKAF dan KETUA PENGARAH PUSAT DAKWAH yang disandang oleh PRO AL AZHAR yang bebas dari mana2 fahaman politik, Dr Salem Abdul Galil telah diberhentikan serta merta dan digantikan dengan Dr Gamal abdul Sattar dari Ikhwan Muslimin. 

7.KETUA PENOLONG PENGARAH HAL EHWAL AGAMA yang disandang oleh PRO AL AZHAR yang bebas dari mana2 fahaman politik, Dr Shawqi Abd Latif telah diberhentikan serta merta dan digantikan dengan Dr Abduh Muqalled dari Ikhwan Muslimin.

8.SETIAUSAHA AGONG HAL EHWAL ISLAM yang disandang oleh PRO AL AZHAR yang bebas dari mana2 fahaman politik, Dr Muhammad Najib Ewadh diberhentikan serta merta dan digantikan dengan Dr Solah Sultan dari Ikhwan Muslimin. 

9.Jawatan2 kecil dibawahnya yang merupakan penggerak di pelbagai peringkat dipegang oleh gandingan antara kumpulan Salafi dan Ikhwan Muslimin dipelbagai peringkat yang melibatkan 3 ribu pendakwah mereka termasuk khatib2 baru di banyak masjid.

10.Sebanyak 15 Jawatankuasa baru ditubuhkan antaranya Jawatankuasa AL QUDS sedangkan ianya adalah kerja dan tugas kementerian luar Mesir. SAYA TELAH KEMUKAKAN FAKTA DAN GAMBAR.SAYA BUKAN BERCAKAP IKUT SEDAP DAN EMOSI MENYOKONG.

11.Jika ada sesiapa yang mengikuti facebook saya, ada yang bertanya kepada saya saat itu berkenaan bahaya AL AZHAR selepas kemenangan Dr Mursi.Saya pernah jawab, bahawa Al Azhar ada kekuatan tersendiri yang akan menyelamatkan dari usaha mana-mana aliran seperti syiah, salafi dan sebagainya.

12.Dimanakah kekuatan tersebut? Doa dan karamah wali Allah yang tersembunyi di sebalik KOT dan JUBAH Ulama Al Azhar.Lihat revolusi 30 Jun 2013, bukankah rahmat Allah S.W.T kepada AL AZHAR? 

13.Hari ini proses membersihkan kembali AL AZHAR telah bermula sejak 4 Julai 2013 selepas kejatuhan Dr Mursi di mana, mimbar-mimbar masjid  hanya untuk ulama AL AZHAR yang telah dipercayai "bersih" begitu pertukaran baru secara besar-besaran selepas revolusi 4 Julai 2013.






Tiada ulasan: