Sabtu, 24 Mei 2008

DINNER BERSAMA YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA


BERSAMA TUAN YANG TERUTAMA DATO' HAJI ZAINAL BIN ABDUL KADIR,
DUTA BESAR MALAYSIA KE MESIR



MENDENGAR SESUATU YANG DIPERKATAKAN


BERKATA SESUATU KEPADA YAB TPM

Saya kini berada di Malaysia.Sedang bercuti dari Mei hingga September.Saya telah selamat sampai di tanah air pada 21 Mei 2008 jam 10.15 malam dengan menaiki pesawat Egypt Air.Huh!!! seat penuh!!! namun,apabila sampai ke Mumbai,berpusu-pusu penumpang yang menuju mumbai keluar.Nampak sikit sahaja yang tinggal dalam pesawat.Inilah sahaja penumpang yang benar-benar menuju ke Kuala Lumpur.Kami tidak dibenarkan keluar.Transit di Mumbai hanya satu jam sahaja.

Program terakhir yang saya hadir sebelum pulang bercuti 5 bulan di Malaysia adalah menghadiri makan malam bersama YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak,Timbalan Perdana Menteri Malaysia,di hotel City Star pada hari ahad,18 Mei 2008.

Inilah kali pertama saya melihat YAB dari dekat.Jika sebelum itu,saya hanya dapat tatapi wajah beliau dari jauh,melalui skrin komputer pada hampir setiap malam melayari www.tv3.com.my untuk menonton rakaman berita buliten utama.

Daging stik yang dihidangkan memang enak.Layanan first class dari hotel meman padan dengan bayaran 3oo pound Egypt seorang.Bukan saya bayar,tapi pihak kerajaan.Jika tiada jemputan ke program itu,manalah saya nak jumpa hidangan-hidangan yang begitu menyelerakan!!!

Saya adalah jemputan dari kalangan mahasiswa yang paling awal tiba.Apabila tiba,saya terus bertanya lokasi program.Setelah ditunjukkan oleh pihak hotel,saya terus mencari kedudukan yang sesuai.Tidak lama kenudian,baru yang lain hadir.

Majlis berlangsung dalam suasana mesra rakyat antara pemimpin dan rakyat.Saya amat merasai suasana itu.Mahasiswa perubatan dari Universiti Al Azhar telah memberikan ucapan dalam majlis itu selaku wakil mahasiswa mesir.

Ucapan beliau amat berhati-hati dan menyeluruh.Tidak hanya tertumpu kebajikan satu bidang atau dari bidang perubatan sahaja bahkan isu kebajikan mahasiswa pengajian agama.Tahniah Saudara Safrin,dari negeri Melaka,mahasiswa fakulti perubatan Al Azhar.....

Dalam ucapan beliau,ada menyatakan kepada YAB Timbalan PM bahawa mahasiswa pengajian Agama tidak mendapat mana-mana bantuan.Majoriti mahasiswa agama tidak mendapat tajaan samaada dalam bentuk pinjaman atau biasiswa.malang sungguh golongan kami ini.

Namun,apa yang diucapkan oleh YAB TPM amat dihargai.Beliau akan kaji perkara tersebut walaupun tidak berani berjanji untuk menyelesaikan isu tersebut.Sekurang-kurangnya,saya nampak,beliau ada menunjukkan sikap keperihatinan terhadap kami.

Isu yang dibangkitkan wakil mahasiswa itu amat rasional.Ini kerana sememangnya mahasiswa pengajian Agama Islam tidak terbela.Terutamanya dari Negeri Johor.Pungutan zakat naik tahun ini,namun,bantuan zakat tetap RM 3600 setahun hanya bagi mahasiswa tahun 3 dan 4 sahaja.
Isu ini amat menarik perhatian saya untuk diulas tapi bukan sekarang.

Selesai majlis,saya dekati YAB TPM.Ada beberapa isu yang saya bincangkan dengan beliau.Ada beberapa keluhan yang saya suarakan.Al Hamdulillah beliau menunjukkan respon.Terima kasih YAB TPM kerana mengambil berat terhadap kami.

2 ulasan:

aNaK BaPaK berkata...

saya jawab anak johor..

SALAM....

TAHNIAH!!!____________KERANA...

MEMPERJUANGKAN TUNTUTAN ISLAM TU,BAGUS SEKALI..!!TAPIKAN...

SAYA INGIN BERKONGSI PANDANGAN, KALAU BENAR2 PARTI PAS BEGITU KOMITED MEMPERJUANGKAN TENTANG HAL INI(AURAT vs TUDUNG),NAMPAKNYA... SAYA BERSETUJU DENGAN HUJAH YG ANDA BERIKAN...TETAPI..

MENGAPAKAH MASIH TERDAPAT SEGELINTIR ANAK2 GADIS ORANG KITA (PAS)YG MASIH BERBOGEL KEPALA TANPA SEGAN SILU???

INI KAH YG DIPERJUANGKAN ?...atau..
RETORIK SEMATA-MATA????

anakbapak jawab....

Blogger aNaK BaPaK said...

salam,

terima kasih kepada anak jati johor darul ta'zim..

soalan yang selalu sanagt saya terima dan amat mudah sangat untuk saya jawab..

soalan tuan..

" mengapakah masih terdapat segelintir anak2 gadis orang2 kita (PAS) yg masih berbogel kepala tanpa segan silu???

Jawapan saya...,

saya berikan satu kiasan istimewa untuk tuan,

dalam satu kampung (persekutuan ), ada 14( negeri ) petak sawah yang mana setiap sawah itu mempunyai seorang tuan sawah ( MB ) juga keluarganya ( exco ) yang mengerjakan sawah, sudah menjadi lumrah setiap sawah pasti ada musuhnya..tikus dan siput gondang( maksiat dan jenayah tmasuklah x pakai tudung )...dalam banyak2 14 petak sawah itu..hanya 5 petak sahaja yang diusahakan oleh tuannya dengan bersungguh2 dari ancaman tikus dan siput gondang.

kelima2 tuan sawah itu bersama keluarganya bersungguh2 mengerjakan sawah dan sedaya upaya ( berjuang ) menghapuskan ancaman tikus dan siput gondang yang boleh merosakkan pokok padi dan buah padi itu sendiri. kelima2 tuan sawah juga sepakat untuk memberi memberi perlindungan kepada padi( rakyat ) dari dirosakkan tikus dan siput gondang dengan menyembur racun serangga, racun tikus, racun siput, beri baja buah baja pokok walaupun dengan harga yang mahal..namun masih ada jugak segelintir padi yang rosak ( mungkin x pakai tudung )

adapun tuan2 sawah yang lain ambil tidak kisah tentang mengawal perosak masuk ke bendang mereka.sekian banyak peruntukan racun pun beli yang murah aje..tikus pun senyum..duit lebih bagi pada menantu..contonya..hehe..maka bila pengawasan tiada..bebas biarkan tikus2 masuk ke bendang..( hiburan melampau2 ) racun pun ala kadar ( undang2 sekadar kosmetik ) maka makin ramai lah padi yang akan rosak dirosakkan tikus, serangga tikus gondang dan sebagainya. memang patutlah rosak sebab mereka tiada buat dasar mengawal padi sebab mereka ketua peringkat persekutuan. adapun tuan2 petak padi yang lima tadi terpaksa bekerja keras bertungkus lumus untuk mengawal padi mereka dari dirosakkan oleh tikus2 siput2 gondang dan serangga dari petak2 sawah yang memang rosak..dari 5 petak sawah 1 petak sahaja tuan sawah itu berjuang 18tahun mengawal padinya itupun masih ada padi yang rosak sebab jiran sebelah tak jaga padi dia, penuh dengan tikus akhirnya masuk sawah orang sebelah..baru2 ni aje dapat lagi 4 petak sawah,sebab apa..sebab tuan sawah tak pandai jaga padi..bukan takat padi..sawah pun dah nak digadaikan..maka ditukar tuannya kepada tuan yang lebih amanah dan bertanggungjawab jaga kebajikan padi..

cuba fikirkan..

kalau petak sawah kita berjuang jaga padi kita dari dirosakkan tikus dan siuput gondang, kita racun kita baja,kalu petak sawah keliling kita penuh dengan tikus penuh dengan tikus..tiukus2 dan siput2 itulah yang datang merosakkan segelintir padi2 kita..ada faham..??? hehe..

saya yakin tuan dah baca tentang dasar matlamat dan usaha pas bukan...?

apa tuan lupa bahawa selama 50tahun ni yang berkuasa di peringkat persekutuan UMNO ke PAS..? kenapa ada anak2 gadis orang PAS pun tak pakai tudong jawapannya senang sahaja..sebab dasar negara di gubal oleh UMNO dan BN..masyarakat akan lahir mengikut acuan dasar yang dibuat oleh pembuat dasar..kalau dah dasar UMNO uarat pun tak kesah..maka rakyat pun tak kesah lah pasal aurat..sebab tu islam mesti di daulatkan bukan sekadar kosmetik islam had-hari aje..50tahun memerintah apa tak cukup masa ke umno nak laksana islam..

kalau nak hapuskan tikus dan siput gondang secara optimum..14tuan petak sawah, 5 sedang berjuang yang baki terus merosakkan padi..tuan2 petak sawah yang lain mesti ditukar termasuk petak sawah johor..!!! ada faham..

bila majoriti rakyat tidak takut tuhan, maka majoriti jugaklah akan memilih pemimpin yang tidak takutkan tuhan untuk berkuasa, bila orang yang tidak takutkan tuhan berkuasa, maka undang-undang dan dasar yang digubal juga undang2 yang mendidik dan membentuk rakyat tidak takutkan tuhan, maka lahirlah ada kalangan rakyat yang terus dijahilkan bahkan rakyat yang tidak malu dan takut kepada tuhan keran acuan yang diberikan adalah acuan yang dibentuk oleh mereka yang tidak takutkan tuhan..

wallahu a'lam..

umaq_eiman berkata...

saya bersimpati dgn anda.