Jumaat, 21 Ogos 2009

PERBEZAAN PENGUMUMAN RAMADHAN,MALAYSIA DAN MESIR




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakahatuh,

Para blogger yang saya hormati sekalian,

ADA ORANG DI MESIR BERKATA :

1) hanya di Mesir sahaja ulama-ulama diraikan malah bagai seorang 'artis' yang diagungkan

2) PMRAM persatuan induk mahasiswa di bumi Mesir

ULASAN SAYA.....

Tanggal 22 Ogos2009,hari Sabtu,umat Islam akan berpuasa kecuali di Turki yang telah mula berpuasa sehari sebelum itu.18 Ogos Mufti Mesir telah mengumumkan bahawa mengikut perkiraan falak,Mesir mula berpuasa pada 22 haribulan.Sungguh mengkagumkan,menurut Sohibussamahah Fadhilat Mufti,Prof. Dr Ali Gom’ah menyatkan satu fakta penting dalam satu temuramah bersama wartawan AL AHRAM,AMRU GAMAL,bahawa sejak 40 tahun lamanaya,kiraan falak Mesir adalah MENETAPI rukyah (sistem yang ditetapkan oleh Islam untuk melihat menentukan awal Ramadhan dan Hari Raya).

Suasana pengumuman awal RAMADHAN disiarkan secara langsung menerusi siaran-siaran utama television Mesir.Mufti Republik selaku orang yang bertanggung jawab hal ehwal agama setelah Syeikhul Al Azhar,Al Imam Al Akbar Prof Dr Sayyid Tantawi (BUKAN IMAM BESAR MASJID AL AZHAR SEPERTI YANG DISIARKAN OLEH SEBUAH BLOG) dan Prof Dr Hamdi Zakzuk,Menteri Wakaf Mesir akan mengumumkan AWAL RAMADHAN dan menyatakan faktor-faktornya.

Ada orang mempersoalkan, “KENAPA DI MALAYSIA BUKAN MUFTI” yang mengumumkan akan tetapi PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA?” Jawapannya adalah kerana di MALAYSIA,hal ehwal agama Islam diketuai oleh KDYMM SERI PADUKA BAGINDA YANG di-Pertuan Agong dan RAJA-RAJA MELAYU.

Para mufti negeri-negeri dalam Malaysia adalah bertanggungjawab mengetuai upacara melihat anak bulan seterusnya menasihatkan KDYMM RAJA-RAJA untuk membuat ketetatapan.
Setelah itu,juru cakap RAJA-RAJA MELAYU iaitu PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA MELAYU akan mengumumkan awal ramadhan seperti mana beliau sekali lagi akan mengumumkan ketetapan berhari raya.

Adakah dengan TIADANYA MAJLIS seumpama MESIR apabila mengumumkan awal Ramadhan,boleh kita katakan bahawa MALAYSIA tidak HARGAI ULAMA? Sistem dua negara yang membezakan kaedah pengumuman awal Ramadhan ini harus diketahui oleh kita golongan MAHASISWA agama terutama GRADUAN AL AZHAR.

Bukankah ULAMA di Malaysia juga dihargai dengan diletakkan dipelbagai jawatan utama.Ada yang dilantik menjadi PENGERUSI PERBADANAN yang setaraf dengan MENTERI,ada yang dilantik sebagai DUTA selain menjadi penasihat agama yang berstatus Menteri dan mufti-mufti sedia ada.

Saya belum mendengar ULAMA LEPASAN AL AZHAR di Mesir diletakkan sebagai DUTA MESIR di mana-mana negara asing yang mempunyai hubungan diplomatik dengannya.Jangan kata duta,perbadanan kerajaan tidak pernah orang AL AZHAR diberi kepercayaan oleh kerajaan Mesir.

Yang tidak hargai ulama adalah SEORANG PEMIMPIN PARTI yang kononnya berteraskan ISLAM,telah mengeluarkan kata-kata yang tak sepatutnya kepada MAJLIS FATWA KEBANGSAAN yang dianggotai oleh para mufti,kononnya DIA SAHAJA yang betul sampai mengatakan "ORANG LAIN" bawa ISLAM palsu sedangkan kumpulan lain itu,solat sama seperti DIA solat.Kalau "PEMIMPIN TERSEBUT" duduk dan jadi rakyat MESIR,apakah DIA boleh aktif sebagai pemimpin parti Islam tersebut,sedangkan di MESIR,walaupun BUKAN ISLAM hanya 10 % ,MESIR tidak membenarkan wujudnya parti yang BERTERASKAN AGAMA!! Buka mata seluas-luasnya!

PMRAM bukan persatuan INDUK di Mesir kerana enggan mendaftar dengan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah.Hanya persatuan yang berdaftar di bawah KBMK akan dilantik sebagai persatuan INDUK.Hairan juga dengan PMRAM nih,beli apartment dah perah wang ahli,bukan sedikit,RATUSAN POUND MESIR! Orang melayu kaya dengan ungkapan,PMRAM BAGAIKAN MASUK BAKUL,ANGKAT SENDIRI….

Fikirkan-fikirkan…..

Tiada ulasan: