Selasa, 15 Februari 2011

ANALISIS REVOLUSI BELIA 25 JANUARI DI MESIR SIRI KEDUA : HUSNI MUBARAK DAN DEMOKRASI

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger yang saya hormati sekalian,

Apa yang telah berlaku di Mesir adalah merupakan sesuatu yang CEPAT dan AGRESIF.Ini adalah kerana para pemuda dan belia yang menunjuk perasaan tidak lagi menghiraukan mara bahaya terhadap diri mereka.Kehilangan sahabat-sahabat yang gugur syahid kerana peluru hidup polis yang menembak tunjuk perasaan ini telah menyebabkan mereka semakin berani.

Dalam ruangan kali ini,saya ingin berkongsi pendapat bersama rakan-rakan blogger tentang beberapa perkara.Pertama, berkaitan perletakkan jawatan MUBARAK,adakah patut rakyat Mesir menyalahkan sepenuhnya kepincangan yang berlaku keatas MUBARAK? Sejauh mana usaha MUBARAK menyuraikan tunjuk perasaan dan kesannya pada politik Mesir hari ini? Apa pula fatwa syeikhul AZHAR terhadap tunjuk perasaan tempoh hari?

MUBARAK TETAP BERJASA

Sebagai seorang pemimpin,sudah tentu akan menghadapi seribu satu cubaan dan rintangan.Mesir bukan sebuah negara yang kecil peranannya dalam rantau AFRIKA dan ARAB.Mesir diiktiraf sebagai KETUA negara-negara arab dan UTARA AFRIKA.Sebab itulah,MESIR memainkan peranan penting dalam isu Palestin - Israel dan Sudan.

Mesir yang diperintah oleh presiden HUSNI MUBARAK selama hampir 3 dekat ini adalah seorang yang hebat dalam beberapa perkara.Ini adalah kerana,beliau adalah merupakan antara pahlawan arab yang mengetuai tentera udara ketika meyerang ISRAEL di terusan suez pada 6 Oktober 1973.

Pasukan beliaulah yang berjaya melumpuhkan MUSUH sehingga membawa kepada kemenangan dan kembalinya SINAI ke peta MESIR.Itulah sebabnya beliau dipandang tinggi oleh ASY SYAHID Presiden Anwar Sadat sehingga melantik beliau ke jawatan Timbalan Presiden dan Timbalan Presiden Parti Demokratik Kebangsaan (NDP).

Sebagai manusia,sudah tentu tidak lari dari melakukan kesalahan.Tiada manusia yang "MAKSUM" di dunia ini kecuali para nabi dan rasul.

Segala kepincangan yang berlaku di zaman MUBARAK mungkin saja berpunca dari orang sekeliling beliau disamping faktor beliau sendiri yang hanya menitik beratkan pembangunan TENTERA dan membiarkan rakyat yang berpendapatan rendah dalam keadaan miskin disamping tiada perancangan ekonomi untuk jangka masa panjang serta tiada jaminan untuk masa depan golongan muda.

Namun,jasa beliau tetap tercatat dalam dunia demokrasi Mesir kerana beliaulah yang membuka ruang demokrasi untuk memilih seorang presiden.Pilihanraya presiden kali pertama pada tahun 2005 adalah di zaman MUBARAK.

Namun,demokrasi beliau terbatas apabila IKHAN MUSLIMIN masih tidak diiktiraf sebagai parti politik dan masih terdapat tahanan politik yang angkanya mencecah 10 ribu seperti yang didedahkan oleh akhbar Mesir dua hari selepas peletakkan jawatan MUBARAK.Walaupun MUBARAK ada kesilapan,jasa beliau tetap tidak boleh dinafikan.

PUJUKAN BERTERUSAN HINGGA KALI TERAKHIR

Presiden HUSNI MUBARAK terus memujuk penunjuk perasaan dengan berjanji memenuhi permintaan mereka walaupun penunjuk perasaan terus berhimpun.Antara perkara yang beliau janjikan adalah perkara berikut :

1) Pemansuhan I.S.A MESIR (EMERGENCY LAW) atau pemansuhan perkara 179, perlembagaan Mesir
2) PINDAAN PERKARA 76,77,88,93 dan 189,pelembagaan Mesir
3) Pilihanraya presiden yang bebas dan bersih
4) Beliau sekali lagi menegaskan untuk tidak menyertai pilihanraya presiden.

Namun yang demikian, beliau lupa untuk memberitahu rakyat tentang kedudukan anak beliau.Rakyat masih tidak boleh menerima janji manis sehinggalah usaha terakhir beliau menyerahkan sebahagian kuasa presiden kepada Timbalan beliau,malam terakhir beliau muncul di kaca television sebagai Presiden Mesir,10 Februari 2011.

Namun,apa yang baiknya adalah,beliau meninggalkan janji-janji demokrasi yang luas hasil tuntutan rakyat yang menunjuk perasaan.Perlembagaan baru MESIR akan digubal oleh Jawatankuasa Penggubal Perlembagaan yang mana rakyat sendiri akan menyertai pungutan suara itu untuk mengatakan YA atau TIDAK.

Bagi saya,itulah jasa terakhir MUBARAK dan secara peribadi,saya kurang bersetuju dengan gelaran PRESIDEN YANG DIPECAT yang diberikan oleh AL JAZEERA.Beliau tidak dipecat sebaliknya meletakkan jawatan secara sukarela 6 bulan sebelum tempoh jawatan beliau tamat.Walaupun perletakkan jawatan itu adalah permintaan rakyat,ianya jauh lagi bagus dari RAMPASAN KUASA oleh tentera atau rampasan kuasa rakyat yang merusuh sehingga ke istana presiden.Perkataan DIPECAT adalah tidak boleh diterima dan keputusan MUBARAK yang meletakkan jawatan itu mestilah dipandang tnggi kerana beliau berbuat demikian kerana negaranya yang tercinta.

Walaubagaimana pun,sebagai rakyat Malaysia yang sedang belajar di Mesir,saya sedar dan faham akan kesusahan rakyat Mesir.Saya hanya menyelami perasaan mereka selama 7 tahun berbanding rakyatnya sendiri yang merasa keperitan selama 30 tahun.

Oleh yang demikian,saya menghormati keputusan rakyat Mesir dan berdoa agar Mesir kembali aman,peralihan kuasa berjalan dengan lancar dan semoga Mesir akan lebih maju dibawah pimpinan Presiden yang baru kelak.

AL AZHAR DAN FATWA SYEIKHUL AZHAR

Justeru,Al Azhar sebagai sebuah institusi bebas politik dan institusi tertinggi berkaitan Agama Islam di Mesir dimana Syeikhul Azharnya bertaraf Perdana Menteri telah terlibat secara langsung untuk membaiki keadaan gawat ketika itu.

Beliau dan mufti republik,Prof Dr Ali Gom'ah bersungguh-sungguh dengan kenyataannya dan mengeluarkan pendirian betapa keluar dari pemerintah adalah HARAM dan menyebabkan negara dalam keadaan tidak menentu adalah HARAM.

Tujuan Syeikhul Azhar dan mufti berbuat demikian adalah kerana ianya demi kebaikkan bersama dan maslahah umum.Bayangkan,dalam saat genting itu,kilang-kilang tidak beroperasi,kedai ditutup dan hampir semua jabatan kerajaan tutup dan ini menyebabkan sistem dalam negara Mesir hampir lumpuh.

Namun,ia tidak bermakna bahawa SYEIKHUL AZHAR tidak menyokong revolusi belia tersebut, dan ini dinyatakan oleh beliau secara jelas dalam ucapannya melalui telefon yang disiarkan secara langsung saat genting itu dikaca TV MESIR betapa ISLAM tidak menyekat kebebasan suara, akan tetapi,beliau meminta pemuda - pemudi dan belia lebih mementingkan keamanan negara dan ianya akan dipersoalkan di akhirat kelak.

Bahkan,SYEIKHUL AZHAR adalah orang pertama yang mengisytiharkan gelaran SYUHADA' kepada mangsa korban yang gugur sepanjang pertempuran dalam tunjuk perasaan yang membawa kepada rusuhan pada 28 Januari 2011.

Walaupun keluar dari pemerintah adalah HARAM,namun,AL AZHAR tidak menggelarkan mereka sebagai BUGHA seperti yang terdapat dalam kitab fekh tradisional (turath),ini adalah kerana perhimpunan tersebut satu kebebasan bersuara yang diiktiraf oleh undang-undang dunia sebagai HAK ASASI MANUSIA sepertimana perhambaan yang tidak lagi wujud zaman ini kerana ianya telah tidak diiktiraf oleh undang-undang antarabangsa dalam piagam Pertubuhan bangsa-bangsa bersatu.

AL AZHAR adalah institusi yang berperanan sebagai benteng umat Islam dan lebih menjaga maslahah ummah.Oleh yang demikian,AL AZHAR akan lebih dihormati dan disegani walaupun terdapat golongan "PELAMPAU" yang melabel Syeikhul Azhar sebagai PENGKHINAT RAKYAT MESIR.Namun,golongan ini lupa peranan AL AZHAR yang besar dalam memelihara kemaslahatan ummah dan kesederhanaan Islam.

Akhir kata,AL AZHAR mempunyai peranannya tersendiri dan AL AZHAR jugalah yang mengiktiraf mangsa korban tunjuk perasaan sebagai SYUHADA' dan peletakan jawatan Husni Mubarak sebagai presiden Mesir adalah usaha beliau untuk menyelamatkan negara dari terus dalam keadaan gawat dengan tunjuk perasaan yang enggan bersurai dan tentunya bekas tentera itu akan mengutamakan keselamatan negara berbanding kepentingan peribadi.

Terdapat persoalan penting selepas jam 6.15 petang,11 Februari 2011 yang masih bermain di fikiran kita dan apa yang sedangkan disaksikan oleh rakyat Mesir saat ini.Apakah yang berlaku selepas pengunduran HUSNI MUBARAK? dan paling penting,siapakah yang bakal melangkah ke ISTANA ARUBAH (ISTANA PRESIDEN) ? Saya akan cuba kupas persoalan ini dalam entri yang akan datang.

Tiada ulasan: