Sabtu, 7 Ogos 2010

APA BEZANYA RAMADHAN MESIR DAN MALAYSIA?


KUIH RAMADHAN : QATAYIF..macam lempeng tak?


CARA QATAYIF DIBUAT


"MAHEL FAWANIS" KEDAI - KEDAI YANG MENJUAL FANUSAH KHAS SEMPENA RAMADHAN


HA HEH FANUSAH!!! NIH DIA LAMPU FANUSAH!!!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger sekalian,

1.Tinggal beberapa hari sahaja lagi,RAMADHAN akan tiba.

2.Bulan Ramadhan adalah bulan ibadah dan di dalamnya terdapat satu malam yang dinamakan malam lailatul qadar.Bulan ramadhan jugalah tercatat dalam sejarah Islam dimana AL QURAN diturunkan pada bulan berkenaan.

3.Sejak kecil saya melihat bagaimana MALAYSIA menyambut Ramadhan.Pada tahun 2003,saya mula melihat,bagaimana masyarakat MESIR menyambut bulan yang mulia itu.Sungguh berbeza!

4.Orang melayu selalu kata, "lain padang lain belalangnya".

5.Benar,orang melayu Islam di Malaysia tak sama dengan orang arab di Mesir.

6.Orang kita melayu di Malaysia,menyambut bulan RAMADHAN dalam suasana yang biasa-biasa sahaja.Meriahnya adalah sambutan hari raya.Tiada kelainan menjelang Ramadhan.

7.Namun,bagusnya adalah sekelompok masyarakat ISLAM di beberapa tempat di Malaysia akan mengadakan forum,ceramah dan majlis ilmu yang lain yang mengingatkan masyarakat betapa pentingnya bulan RAMADHAN yang bakal menjelang.

8.Apa yang menghairankan lagi,baru seminggu berpuasa,MALAYSIA akan mula dihujani demam hari raya.

9.Gedung membeli belah,akan mula membuat jualan promosi hari raya.Lampu pelita aidilfitri akan mula dijual.Kuih-muih hari raya yang beraneka jenis akan mula dijual.Ada yang kurang ke Masjid untuk bertarawikh hanya kerana mengadun kuih biskut hari raya.

10.Tiada sebarang kemeriahan menjelang ramadhan.Meriahnya menjelang ramadhan di Malaysia adalah "pembukaan tender-tender tapak bazar Ramadhan".

11.Rumusannya,orang melayu di Malaysia menjadikan bulan Ramadhan sebagai bulan pesta makanan dan bulan persediaan menyambut hari raya aidilfitri.

12.Ini berbeza sama sekali di Mesir.Tujuan saya membuat perbezaan ini,bukanlah mahu menghina orang kita sendiri akan tetapi lebih kepada kriktikan sosial terhadap sebuah masyarakat yang kadang-kadang mengaku keislamannya lebih baik dari masyarakat Islam di timur tengah!!

13.Suasana sambutan Ramadhan di Mesir sangat berbeza.

14.Bulan sya'ban adalah bulan persediaan RAMADHAN.

15.Kain-kain rentang akan dinaikkan di kawasan-kawasan tertentu untuk mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan.

16.Lampu-lampu FANUSAH akan dijual oleh kedai-kedai tertentu.Khemah-khemah didirikan di luar kedai khusus menjelang ramadhan untuk menjual barang keperluan Ramadhan seperti kurma,dan lain-lain.

17.Banyak betul promosi-promosi menjelang bulan ramadhan.

18.Kuih-muih bulan RAMADHAN akan mula dijual seperti QATAYIF.Sungguh sedap sekali jika dicicah dengan madu hitam (asal eswed) buat pembuka selera berbuka puasa setelah menelan 3 biji kurma.Kebiasaannya,kedai-kedai roti akan menjual QATAYIF.Sekali pandang,seakan-akan lempeng yang dimakan oleh orang kampung di Malaysia,cuma,saiznya sahaja yang amat kecil berbanding lempeng.

19.Masjid-masjid pula,sibuk dengan iklan-iklan IHYA RAMADHAN seperti program QIAMULLAIL.

20.Satu program yang amat berbeza dan jarang berlaku di Malaysia adalah budaya bersedekah oleh orang yang berkemampuan terutama golongan kaya.Khemah-khemah akan didirikan khusus untuk menjamu sesiapa yang sudi terutamanya orang miskin untuk berbuka puasa atau dikenali sebagai "MAEDATULRAHMAN".Hampir keseluruhan masjid akan mengadakan hidangan berkenaan.

21.Kebanyakkan yang datang ke MAEDATULRAHMAN adalah orang-orang miskin,orang yang musafir,orang yang mahu berbuka secara "jamaah" dan para pelajar.

22.Tinjauan saya pada tahun lepas,ramai pelajar MALAYSIA berbuka puasa di MAEDATULRAHMAN di MASJID SYARBINI HAYYU ASYIR dan MASJID WALIDAIN.

23.Suasana menyambut RAMADHAN ini amat terasa di Mesir.Menjelang aidilfitri,masjid-masjid di Mesir akan meriah dengan program QIAMULLAIL terutamanya malam ke 27.

24.Apa khabar kita di Malaysia? Sampai bila orang melayu hanya meriah untuk berhari raya yang meriahnya itu hanya sehari dua? Mengapa budaya seumpama ini tidak terdapat di Malaysia? Graduan AL AZHAR nampaknya mempunyai satu lagi kerja tambahan,iaitu mengubah budaya melayu dari menjadikan bulan RAMADHAN sebagai pesta makanan kepada bulan ibadah.Persoalannya,bagaimana?

Tiada ulasan: