Selasa, 3 Ogos 2010

WAKHID BALAK YA KHWANNA!!!! (HATI-HATI KAWAN!!!)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Para Blogger yang dihormati sekalian.

1.Izinkan saya berkongsi sebuah pengalaman berharga untuk dijadikan panduan bersama kawan-kawan kita di Mesir.

2.Saya bersama seorang rakan menghabiskan masa pada malam tadi,berbual sambil makan malam di sebuah restoran di City Star,Kaherah.

3.Perbualan yang panjang dan singkatnya malam di musim panas di Kaherah membuatkan kami lewat keluar dari pusat membeli belah berkenaan.

4.Jarum jam tangan saya menunjukkan hampir jam 12.30 malam.

5.Masih ramai manusia yang menunggu teksi walaupun lewat malam.Itulah suasana musim panas di Mesir.Malam lebih sibuk berbanding siang.Suhu kepanasan yang tinggi antara 37 - 41 darjah celcius menyebabkan malam lebih meriah.

6.Orang melayu selalu kata,"cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar". Peristiwa awal pagi rabu ini membuatkan saya membenarkan apa yang selalu orang kita kata.

7.Teksi bermeter di Mesir sungguh memilih penumpang berdasarkan lokasi.Mereka mempunyai lokasi pilihan.Bukan seperti di Malaysia,asal sahaja bermeter,tahan,naik dan beritahu lokasi,yang penting dalam bandar.Sepatutnya di Kaherah pun begitu dan saya yakin,undang-undangnya begitu.

8.Saya berdiri bersama beberapa orang masyarakat tempatan.Kami dihampakan oleh pemandu-pemandu teksi kerana lokasi yang disebutkan bukan pilihan pemandu.

9.Seorang lelaki separuh abad bercakap sesuatu,merungut di sebelah saya,betapa gelagat pemandu-pemandu itu,menyusahkan kami yang menunggu lama.

10.Saya akui,apa yang dirungut itu benar.Saya sempat membalas dengan nada yang rendah berbanding lelaki tersebut yang tinggi suaranya dan sebahagian dari kami yang berada di sekeliling cuba menyambung dan memperakui rungutan itu.

11.Dalam suasana tersebut,terdapat seorang lelaki yang berdiri menunggu bersama-sama kami,berbadan tegap, dan umur lingkungan awal 30 an menahan sebuah teksi yang lalu di hadapannya setelah menyaksikan orang sebelumnya gagal menaiki teksi tersebut.

12.Lelaki berkenaan menjerit kearah pemandu, "TALLAK RUKHSAH!!!" (keluarkan lesen!!!).

13.Pemandu tersebut membalas arahan dengan juga meninggikan suara.

14.Akhirnya, pemandu tersebut akur dan pertikaman lidah mereka berhenti setelah ditegur oleh lelaki berkenaan.Lelaki yang merungut tadi menaiki teksi sambil tersenyum dengan diiringi oleh isteri dan anak-anaknya.

15.Mata saya liar memerhatikan siapakah gerangannya lelaki berkenaan?

16.Rupanya-rupanya,beliau adalah Polis Mesir atau tidak keterlaluan jika saya katakan,beliau adalah SB.

17.Akhirnya,mudah juga saya menaiki teksi dengan berdirinya lelaki tersebut dan beberapa yang lain di samping jalan.

18.Awas...sistem keselamatan di Mesir sangat tinggi terutamanya di waktu malam.Teringat saya semasa makan di sebuah kedai makan di hayyu asyir,bawwabah thaniah.Seorang lelaki Mesir menyapa saya dalam bahasa Indonesia yang fasih.

19.Lelaki tersebut mendapat pendidikan di sebuah sekolah yang diselenggara oleh kedutaan besar Indonesia di Giza,Mesir.Sehingga kini,sekolah tersebut masih wujud dan beroperasi.

20.Ada beberapa pengalaman lagi yang saya hadapi di Mesir yang boleh dikongsi berkaitan isu yang sama.Saya pernah cerita kepada beberapa rakan sebelum ini,bagaimana saya membeli akhbar yang "sensitif" dan ditegur oleh "seorang hamba Allah" sambil menunjukkan identitinya.

21.Pesan saya kepada rakan-rakan...hati-hati bila berbicara.Jangan "tersalah" cakap.Pilihanraya Parlimen Mesir dijangka pada bulan November 2010.Beberapa bulan setelah itu, dijangka akan diadakan pula Pilihanraya Presiden.Keselamatan di negara ini sudah tentu akan ditingkatkan.Jauhkan diri dari berbicara sesuatu yang berkaitan politik tempatan atau apa jua yang boleh dilihat sensitif.

4 ulasan:

mesirkini berkata...

http://www.youtube.com/watch?v=M-dyrKs_nUQ

klik

Hanin berkata...

saya zpandai cakap 'ammiy,tapi tima kasih atas peringatan.bleh tau tak apa tajuk akhbar yang 'sensitif' tu?takut terbeli jugak

Ezo berkata...

Antara akhbar yang sensitif adalah "AD DUSTUR".Pro IM.Isu kritis.Tapi banyak artikel yang bagus dan islamik.Contoh,sepanjang bulan ramadhan 1430 yang lepas,terdapat ruangan artikel tulisan "As Syeikh Prof Dr Yusuf Al Qardhawi".

Hanin berkata...

ok,syukran.rasa semakin nak beli.